|
www.wiarabiblijna.fora.pl FORUM BIBLIJNE
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tom68
Obywatel forum
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2834
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 16:45, 05 Mar 2016 Temat postu: BIBLIA O OJCU, SYNU I DUCHU SWIETYM |
|
|
BIBLIA O OJCU, SYNU I DUCHU SWIETYM
Zgodnie z Biblia „Bog jest Miloscia [Agape]” (1J 4:8.16). Slowo „agape” oznacza zawsze milosc skierowana na inne osoby. Dowodzi to, ze Bog od zawsze jest wiecej niz jedna Osoba. Gdyby kiedys w przeszlosci byl tylko jedna Osoba, nie bylaby to milosc „agape”, lecz milosc wlasna, czyli samolubna. Fakt, ze Bog jest z natury Miloscia Agape stanowi biblijny i logiczny dowod, ze jest w trzech Osobach.
Uwaga do ludzi b. literalnych: zalaczony schemat to tylko ilustracja, wiec szkoda czasu na dywagacje czy np. materia moze miec wiecej stanow, bo nie w tym rzecz ; uwaga do laikow: wiara w Trojjedynego Boga nie jest odrzuceniem ST wiary w jednego Boga, lecz jej poglebieniem; nie jest tryteizmem, czyli wiara w trzech bogow, lecz monoteizmem. (Ponizszy material pochodzi z Apendyksu ksiazki: Alfred Palla, „Calun Turynski jednak autentykiem?”, w ktorej sa przypisy zrodlowe).
Jak rozumiec Trojce? Czy jest to jeden Bog, ktory w zaleznosci od potrzeby przybiera postac Ojca, Syna lub Ducha Swietego? A moze triada bogow? Czy tez, jak tradycyjnie wierza chrzescijanie, Bog to jedna istota w trzech osobach? A jesli tak, to czy koncept Trojjedynego Boga nie jest wewnetrznie sprzeczny? Ponizsze opracowanie dopomoze uzyskac biblijna odpowiedz na pytania zwiazane z natura Boga.
Pismo Swiete oswiadcza, ze „Bog jest miloscia” (1J.4:8). Milosc jest esencja charakteru Bozego. Ma to powazne implikacje. Czy mogl byc miloscia istniejac w jednej osobie? Nie, gdyz milosc do samego siebie jest narcyzmem. Prawdziwej milosci nie da sie wyrazac i przyjmowac w pojedynke, ani nawet we dwojke, gdyz milosc miedzy dwoma osobami nie ma wymiaru dosc otwartego na zewnatrz. Istnienie takiej milosci w Bogu przemawia za trzema osobami Boga.
Antytrynitarze potwierdzaja, ze Bog jest miloscia, lecz odrzucaja Trojjedynego Boga. W ten sposob dopuszczaja sie sprzecznosci, gdyz o niesamolubnej milosci nie ma mowy, jesli jej podmiotem i dopelnieniem jest ta sama osoba. Bog, jesli istnial w jednej osobie, a nie w trzech, nie moglby byc miloscia, dopoki kogos nie stworzyl. Swiadectwo, ze „Bog jest miloscia” (1J.4:8) dowodzi, ze Bog byl miloscia od wiecznosci, a zatem Bog jest od wiecznosci w trzech osobach.
Antytrynitarze zgadzaja sie, ze Bog jest doskonala miloscia, ale uwazaja, ze Chrystus nie istnial od poczatku jako rowny Bogu Ojcu. W ten sposob dopuszczaja sie kolejnej sprzecznosci, gdyz jesli Chrystus nie istnial od wiecznosci jako rowny Ojcu, to nie ma mowy o doskonalej milosci w Bogu, poniewaz taka milosc jest mozliwa wylacznie miedzy rownymi sobie. Czy czlowiek moze zaspokoic ludzkie pragnienie milosci kochajac nizsze od siebie istoty, takie jak zwierzeta? Wiemy, ze nie mozna (Rdz.19-21). Bog takze nie moglby wyrazic i usatysfakcjonowac doskonalej milosci wobec stworzen, zwlaszcza ze stworzenia pojawily sie pozniej, a Bog jest miloscia od wiecznosci. Milosc Boza swiadczy wiec o doskonalej rownosci miedzy Ojcem, Synem i Duchem Swietym.
Nauka o trzech osobach Boga nie jest odrzuceniem starotestamentowej wiary w jednego Boga, lecz jedynie jej poglebieniem. Wiara w Trojjedynego Boga nie jest wiara w trzech bogow, a wiec tryteizmem, lecz jest monoteizmem.
Do mnogiej natury Boga nawiazuje juz slynne wyznanie wiary „Szema”, ktore mowi: „Pan Bog nasz, Pan jeden jest” (Mk.12:29; Pwt.6:4), poniewaz uzyte w nim slowo „jeden” (hebr. echad) nie oznacza indywidualnosci, lecz jednosc w mnogosci. Wystepuje ono w opisie przybytku Izraelitow, gdzie jedna calosc tworzylo wiele elementow (Wj.36:13), a takze w zwrocie „jeden hufiec”, gdzie jednosc tworzylo wielu zolnierzy (2Sm.2:25). Slowem echad opisuje w Biblii malzenska jednosc mezczyzny i kobiety, ktorzy staja sie jednym cialem, a jednak nie przestaja byc dwiema osobami (Rdz.2:24).
Bog jest jednoscia zlozona z trzech osob: Ojca, Syna i Ducha Swietego. Podkresla to liczba mnoga w hebrajskim imieniu Boga (hebr. Elohim) oraz w takich wypowiedziach Boga, jak: „UCZYNMY czlowieka na obraz nasz, podobnego do nas” (Rdz.1:26); „I rzekl Pan Bog: Oto czlowiek stal sie taki jak MY: zna dobro i zlo” (Rdz.3:22); „I rzekl Pan: ...ZSTAPMY tam i POMIESZAJMY ich jezyk, aby nikt nie rozumial jezyka drugiego!” (Rdz.11:6-7). Zauwazmy, ze serafiny przy tronie Bozym w wizji Izajasza slawia Boga potrojnym: „Swiety, Swiety, Swiety jest Pan Zastepow” (Iz.6:3), a zaraz potem, gdy Bog zabiera glos, uzywa liczby mnogiej i mowi „Nam”: „I uslyszalem glos Pana mowiacego: Kogo mam poslac? Kto by NAM poszedl?” (Iz.6:8).
Koncepcja Trojcy nie jest latwa, co jednak nie powinno dziwic, gdyz jestesmy stworzeniem, a rozwazamy nature Stworcy! Podobna tajemnica jest inkarnacja Chrystusa - nie wiemy jak Bog stal sie czlowiekiem i pozostal Bogiem umierajac na krzyzu jako czlowiek (1Tym.3:16), ale bledem byloby odrzucic wcielenie Chrystusa jako nielogiczne i nieprawdziwe, dlatego ze go w pelni nie rozumiemy. Podobnym bledem jest odrzucenie Trojjedynego Boga, dlatego ze przedstawia dla nas trudny do zrozumienia koncept.
Trzy osoby moga stanowic jedna istote, a wiec zlozona jednosc. Jednosci zlozone nie sa czyms bez precedensu w naszym wszechswiecie, jak wskazuja ponizsze przyklady:
• Przestrzen, materia i czas - trzy niezalezne elementy tworzace jedna rzeczywistosc.
• Dlugosc, szerokosc i glebokosc - trzy niezalezne elementy dajace jedna trojwymiarowa przestrzen.
• Mysli, uczucia, sumienie - trzy niezalezne elementy tworzace w czlowieku jedna calosc (Rz.2:15; 9:1; 2Kor.4:2).
Czy idea Trojcy jest sprzeczna z prawidlami logiki? Czy kloci sie z filozoficznym prawem niesprzecznosci? Bynajmniej. Ze sprzecznoscia mielibysmy do czynienia wtedy, gdybysmy uwazali, ze Bog jest jedna Osoba, a zarazem nia nie jest, albo ze jest jedna istota, a zarazem nia nie jest. Nie ma zas sprzecznosci w stwierdzeniu, ze Bog jest jedna istota, ale nie jest jedna osoba.
Warto zwrocic uwage, ze pojecia „istota” i „osoba” nie sa tozsame, mimo ze potocznie uzywamy ich jako synonimow. Pojecie „istota” ma szerszy zakres znaczeniowy. Istota jest kazdy istniejacy byt, wlacznie z komarem i bakiem. Osoba natomiast jest tylko istota: 1) autotranscendentna, a wiec swiadoma swego bytu; 2) spoleczna, czyli taka, z ktora mozna miec spolecznosc; 3) osobowa, a zatem posiadajaca psychike, czyli: umysl, uczucia i wole. Ojciec, Syn i Duch Swiety posiadaja wspomniane cechy osobowe, co potwierdza, ze istota Boga obejmuje trzy osoby.
1. Bog Ojciec
• Mozna miec z Nim spolecznosc (1J.1:3).
• Posiada wiedze (Mt.6:6-8) i uczy (Mt.16:17).
• Kocha (J.16:27).
• Ma swoja wole (J.5:30).
2. Syn Bozy
• Mozna miec z Nim spolecznosc (1J.1:3).
• Posiada wiedze (Mt.11:27) i naucza (J.1:18; Ap.2:18).
• Kocha (Rz.8:35, Gal.2:20) i mozna Go zasmucic (J.11:35).
• Ma swoja wole (J.5:30).
3. Duch Swiety
• Mozna miec z Nim spolecznosc (Flp.2:1, 2Kor.13:14).
• Posiada wiedze (1Kor.2:11) i poucza (Lk.12:12, 1Kor.2:13).
• Kocha (Rz.15:30) i mozna Go zasmucic (Ef.4:30).
• Ma swoja wole (1Kor.12:11).
Czlowiek zostal stworzony na podobienstwo Boze jako osoba, dlatego: 1) jest swiadom swego bytu; 2) mozna miec z nim spolecznosc; 3) posiada psychike, a wiec: umysl, uczucia i wole. Od Boga rozni nas to, ze podczas gdy kazdy z nas ma pojedyncza osobowosc (psychike), Bog ma osobowosc pluralna (potrojna). Bog jest jedna istota w trzech osobach (osobowosciach), ktore Biblia identyfikuje, jako Ojca, Syna i Ducha Swietego.
Niektorzy zlosliwie przyrownuja trzy osoby Boga do stanu schizofrenii czy MPD (syndrom podzielonej osobowosci). Swiadczy to jedynie o braku orientacji w temacie. Wspomniane chorobliwe stany sa rezultatem zaburzenia lub rozszczepienia jednej osobowosci, nie zas istnieniem kilku, gdyz czlowiek posiada tylko jedna osobowosc, nawet jesli jest ona podzielona.
Innym falszywym wyobrazeniem o Trojcy jest mniemanie, ze Ojciec, Syn i Duch Swiety to trzy istoty. Poglad ten nazywa sie tryteizmem, a wiec wiara w trzech bogow. Jest on sprzeczny z Biblia, wedlug ktorej Bog jest jeden (1Kor.8:4; Gal.3:20; Jk.2:19).
Jednym z zarzutow wobec trynitarnej koncepcji Boga jest to, ze triady bogow byly popularne w starozytnosci. Zarzut ten imputuje, ze prawdy Boze znane sa wylacznie dzieki Biblii, co jest spekulacja. Don Richardson w ksiazce „Wiecznosc w ich sercach” wykazal, ze wiele prawd Bozych zachowalo sie w wierzeniach roznych poganskich ludow. Przykladem tego moga byc starsze od Biblii pisma mezopotamskie, ktore wspominaja m.in. o pokarmach nieczystych, dlugowiecznosci patriarchow czy potopie. Wiele prawd Bozych bylo znanych od zarania dziejow. I nic dziwnego. Adam, ktory rozmawial z Bogiem twarza w twarz czy Enoch, ktory „chodzil z Bogiem” (Rdz.5:24), wiedzieli o naturze Bozej wiecej niz my z Pisma Swietego, a swoja wiedze przekazali Noemu i jego potomkom. Na przyklad chinskie pismo piktograficzno-ideograficzne (obrazkowe), ktore powstalo wkrotce po incydencie pod wieza Babel, zawiera samo w sobie wiele prawd, ktore znamy z ksiegi Rodzaju, w tym historie stworzenia, zwiedzenia i upadku Adama i Ewy, potop. Wiecej pisze o tym w ksiazce „Tajemnice dawnych cywilizacji: Ksiega Poczatkow”, ktora ukaze sie w 2004 roku. Chinczycy w pierwszych pokoleniach byli monoteistami.13 Czcili tego samego Boga, co pozniej Hebrajczycy, byc moze dlatego nawet Jego imie w ich jezyku brzmi podobnie do hebrajskiego El Szaddai (SzangTi).14 Ideogram, ktory w ich pismie oznaczal Stworce, sklada sie ze znaku oznaczajacego istote z nieba oraz znaku oznaczajacego kompletnosc, ktory sklada sie z trzech identycznych kresek, reprezentujacych trzy osoby Boga.15 W podobny sposob wiele duchowych prawd przetrwalo w kulturze mezopotamskiej, choc czesto w postaci szczatkowej i wypaczonej. Na przyklad sumeryjskie i akadyjskie wersje potopu zawieraja ogrom paralel z relacja Biblii, ale w wielu miejscach sa znieksztalcone. Podobnie rzecz sie miala z ofiarami, ktore mialy wskazywac na ofiare Mesjasza – Baranka gladzacego grzechy swiata. Kain zmienil ich sens, skladajac je jako wlasne zadoscuczynienie za grzech (Rdz.4:3-4), a za jego przykladem poszli poganie. Taki byl tez los prawdy o Trojjedynym Bogu, znanej potomkom Adama, ale pozniej zapomnianej lub wypaczonej. Sumeryjczycy i Akadyjczycy, ktorzy nalezeli do najwczesniejszych cywilizacji po potopie, wierzyli w Trojce zlozona z boga ojca imieniem El, w stworce ziemi imieniem Ea oraz w Enlila, ktorego imie zawiera sumeryjskie lil, czyli „oddech”, „duch”, co jest bliska paralela dla biblijnej Trojcy, ktora sklada sie z Ojca, Syna Bozego i Ducha Swietego.16 Poganskie triady byly znieksztalcona wersja prawdy o Bogu w trzech osobach. Potwierdzil to Aleksander Hislop, ktory w ksiazce Dwa Babilony przesledzil korzenie niebiblijnych praktyk chrzescijanskich, napisal o Trojcy w kontekscie poganskich triad: „Wszystkie istnialy od czasow starozytnych. Trojca byla uznawana powszechnie, mimo tego, ze zostala znieksztalcona pod wplywem balwochwalstwa. Pokazuje to, jak gleboko byla zakorzeniona ta pradawna doktryna, tak klarownie wyrazona w ksiedze Rodzaju”.17 Poganskie triady byly jednym z wielu przejawow stopniowej degeneracji duchowych prawd znanych pierwszym ludziom, a pozniej znieksztalconych, podobnie jak koncept ofiary czy opis potopu.
W poprzedniej czesci tego studium biblijnego dowiedlismy, ze Ojciec, Syn i Duch Swiety nie sa ta sama osoba, a zarazem, ze kazda osoba, zwlaszcza zas Ojciec i Syn jest w Biblii nazwana Bogiem. Logika stawia przed nami tylko dwie mozliwosci: monoteizm w postaci Trojjedynego Boga lub politeizm w postaci dwoch (dyteizm) lub trzech Bogow (tryteizm). Politeizm odpada jednak jako biblijna alternatywa, gdyz w kazdej formie jest sprzeczny z ponizszymi tekstami ze Slowa Bozego:
• „Nie bedziesz mial innych bogow obok Mnie” (Wj.20:3).
• „Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprocz Mnie nie ma Boga” (Iz.44:6).
• „Panie, nie ma takiego jak Ty i nie ma Boga oprocz ciebie” (1Krn.17:20).
• „...Przede mna Boga nie stworzono i po mnie sie go nie stworzy.” (Iz.43:10)
• „Ja, jedynie Ja, jestem Panem, a oprocz mnie nie ma wybawiciela” (Iz.43:11).
• „Ja, Pan, a takie jest moje imie, nie oddam mojej czci nikomu” (Iz.42:8).
• „Pan, Bog nasz, Pan jeden jest” (Mk.12:29).
• „...Nie ma zadnego innego boga, oprocz Jednego” (1Kor.8:4).
• „...Bog jest jeden” (Gal.3:20).
• „Ty wierzysz, ze Bog jest jeden? Dobrze czynisz...” (Jk.2:19).
Wedlug Slowa Bozego dyteizm, tryteizm i inne formy politeizmu sa balwochwalstwem. Pozostawia to tylko jedna alternatywe, a mianowicie – Bog w Trojcy. Koncepcja ta wyjasnia, dlaczego Pismo Swiete ukazuje Ojca, Syna i Ducha Swietego zarowno jako Boga, jak i osobe. Wyjasnia tez teksty, ktore stwierdzaja, ze Bog jest jeden.
Trojjedyny Bog jest jeden, a zatem wszystkie trzy osoby Boga sa wspolwieczne. Nie bylo czasu, kiedy istnial Ojciec, a nie bylo Syna czy Ducha Swietego. Wszystkie trzy osoby Boga sa wspolistotne, a wiec rowne pod wzgledem natury. Dlatego wiele wersetow Biblii wymienia trzy osoby Boga obok siebie:
• „A teraz Wszechmogacy, moj Pan (OJCIEC), poslal Mnie (SYN) i jego DUCH” (Iz.48:16).
• „Oto sluga moj, ktorego popieram, moj wybrany, ktorego ukochala moja dusza. Natchnalem (OJCIEC) Go (SYN) moim duchem (DUCH SWIETY), aby nadal narodom prawo” (Iz.42:1).
• „I odpowiadajac aniol, rzekl jej: DUCH SWIETY zstapi na ciebie i moc Najwyzszego (OJCIEC) zacieni cie. Dlatego tez to, co sie narodzi, bedzie swiete i bedzie nazwane SYNEM BOZYM” (Lk.1:35).
• „A gdy Jezus (SYN) zostal ochrzczony, wnet wystapil z wody, i oto otworzyly sie niebiosa, i ujrzal DUCHA BOZEGO, ktory zstapil w postaci golebicy i spoczal na nim. I oto rozlegl sie glos z nieba (OJCIEC): Ten jest Syn moj umilowany, ktorego sobie upodobalem” (Mt.3:15-17).
• „A ze w Prawie nikt nie osiaga usprawiedliwienia przed Bogiem (OJCIEC), wynika stad, ze sprawiedliwy z wiary zyc bedzie. Prawo nie opiera sie na wierze, lecz mowi: Kto wypelnia przepisy, dzieki nim zyc bedzie. Z tego przeklenstwa Prawa Chrystus (SYN) nas wykupil... abysmy przez wiare otrzymali obiecanego DUCHA” (Gal.3:11-14).
• „Wedlug powzietego z gory postanowienia Boga OJCA, poswieconych przez DUCHA ku posluszenstwu i pokropieniu krwia Jezusa Chrystusa (SYNA)” (1P.1:2).
• „Tym zas, ktory umacnia nas wespol z wami w Chrystusie (SYN), i ktory nas namascil, jest Bog (OJCIEC). On tez wycisnal na nas pieczec i zostawil zadatek DUCHA w sercach naszych” (2Kor.1:21-22).
• „Bo krolestwo Boze to... pokoj i radosc w DUCHU SWIETYM. A kto w taki sposob sluzy Chrystusowi (SYNOWI), ten podoba sie Bogu (OJCU) i ma uznanie u ludzi” (Rz.14:17-18).
• „Dzieki czynimy Bogu, OJCU Pana naszego Jezusa Chrystusa (SYNA), zawsze, ilekroc modlimy sie za was... On tez nam ukazal wasza milosc w DUCHU” (Flp.1:3-8).
• „...jedno cialo i jeden DUCH... jeden Pan (SYN BOZY), jedna wiara, jeden chrzest; jeden Bog i OJCIEC wszystkich” (Ef.4:4-6).
• „Rozne sa dary laski, lecz ten sam DUCH, rozne tez sa rodzaje poslugiwania, ale jeden Pan (SYN); rozne sa wreszcie dzialania, lecz ten sam Bog (OJCIEC), sprawca wszystkiego we wszystkich” (1Kor.12:4-6).
• „Laska Pana Jezusa Chrystusa (SYNA) i milosc Boga (OJCA), i spolecznosc DUCHA SWIETEGO niech bedzie z wami wszystkimi” (2Kor.13:13).
• „Uwazajcie na samych siebie i na cale stado, nad ktorym DUCH SWIETY ustanowil was biskupami, abyscie kierowali Kosciolem Boga (OJCA), ktory On (SYN) nabyl wlasna krwia.” (Dz.20:28).
• „Idzcie tedy i czyncie uczniami wszystkie narody, chrzczac je w imie OJCA i SYNA, i DUCHA SWIETEGO” (Mt.28:19).
Ciekawego argumentu za trynitarna koncepcja Boga dostarcza symboliczna ksiega Apokalipsy. Jak wiemy, Lucyfer falszuje to, co prawdziwe, aby odwiesc ludzi od prawdy. Na przyklad podrabia dary Ducha Swietego przy pomocy ich spirytystycznych odpowiednikow. Wedlug Apokalipsy diabel podrabia tez Trojce Boza (Ap.16:13). Jej falsyfikat tworza: Smok z Nieba (Ap.12:13), Antychryst – Bestia z Morza (Ap.13:1) oraz Falszywy Prorok – Bestia z Ziemi (Ap.13:11). Bliski zwiazek miedzy Smokiem i Antychrystem (Ap.12:3; 13:1) parodiuje spolecznosc Boga Ojca z Chrystusem (J.14:9; Ap.12:3; 13:1). Antychryst objawia charakter Smoka tak, jak Chrystus objawil charakter Ojca (J.14:9). Chrystus zmartwychwstal i otrzymal od Ojca tron, autorytet i wladze (Ef.1:20-22). Podobnie i Smok przekazal Antychrystowi swoj tron, moc i autorytet (Ap.13:2) i ozywil go, gdy ten otrzymal smiertelna rane (Ap.13:3). Z kolei Falszywy Prorok imituje Ducha Swietego, czyniac znaki i cuda (Ap.16:13; 13:13). Tak, jak Duch Swiety wywyzsza Chrystusa (J.16:13-14), Falszywy Prorok wywyzszy Antychrysta, sklaniajac swiat do oddania mu czci (Ap.13:14). Falszywy Prorok podrobi cud spod gory Karmel z czasow proroka Eliasza (1Krl.18:20-40) oraz cud wylania Ducha Swietego w Zielone Swiatki w Jerozolimie (Dz.2), aby za sprawa znakow, cudow, glosolaliow i objawien przekonac swiat, ze inspirowana przez niego dzialalnosc jest obiecanym wylaniem Ducha Swietego (Ap.13:13). Falszywa trojca w swym dziele zwiedzenia swiata parodiuje prawdziwa Trojce i Bozy plan zbawienia realizowany przez Ojca, Syna i Ducha Swietego.
Jakie znaczenie ma wiara w Trojce?
Bez wlasciwego zrozumienia natury Boga, trudno pojac plan zbawienia, jako wyraz milosci Bozej. Milosc Boga w Trojcy ujawnila sie w tym, ze Ojciec i Duch Swiety cierpieli tak samo, jak Syn, mimo ze tylko On przyszedl umrzec w ludzkim ciele. W zwiazku z tym, ze Ojciec, Syn i Duch Swiety sa jedna istota, poswiecenie Ojca i Ducha Swietego nie bylo mniejsze niz Syna. Odrzucajac Boga w Trojcy, okradamy Go z milosci, gdyz trudno dopatrzyc sie milosci w tym, ze Bog Ojciec zbawil ludzi kosztem swego Syna. Jesli Ojciec i Syn to dwie istoty, wowczas decyzja Ojca, aby poswiecic Syna byla arbitralna, okrutna i samolubna, gdyz kazdy milujacy ojciec poswiecilby raczej samego siebie niz syna. Kiedy jednak rozumiemy, ze Bog jest Trojjedyny, wowczas zgoda Ojca, aby Syn stal sie niewinna ofiara i umarl za ludzi, jawi sie w innym swietle. Wymagala ze strony Ojca i Ducha Swietego takiej samej milosci i poswiecenia, jak od Syna, gdyz wszystkie osoby Trojjedynego Boga cierpialy jednakowo.
Zgodnie z Biblia „Bog jest Miloscia” (1J 4:8.16). Wystepuje tu slowo „agape”, ktore zawsze oznacza milosc skierowana na inne osoby, a nie na siebie samego. Dowodzi to, ze Bog od zawsze jest wiecej niz jedna Osoba, bo gdyby w przeszlosci byl tylko jedna Osoba, to nie bylaby milosc „agape”, lecz milosc wlasna, czyli samolubna. Fakt, ze Bog jest Miloscia Agape stanowi biblijny i logiczny dowod, ze jest On od zawsze w trzech Osobach.
Odrzucenie biblijnej idei Trojjedynego Boga sprawia, ze antytrynitarze nie maja wiele do powiedzenia o milosci Bozej. Bog antytrynitarzy, judaizmu i muzulmanow to istota surowa, arbitralna i legalistyczna. Dzieje sie tak, gdyz religie nie znajace lub odrzucajace Boga w trzech osobach maja tendencje do legalizmu, poniewaz nauka o usprawiedliwieniu z laski traci glebie milosci Bozej, gdy pozbawi sie Chrystusa pelni boskosci.
Doktryna o Trojcy ma rowniez istotne praktyczne zastosowanie w Ciele Chrystusa, gdyz pomaga zrozumiec jednosc, jaka tworzymy w Kosciele. My takze w Kosciele roznimy sie funkcjami, tak jak Ojciec, Syn i Duch Swiety, ale podobnie jak osoby Boga, zaden wierzacy nie jest mniejszy od drugiego: „Albowiem i cialo nie jest jednym czlonkiem, ale wieloma” (1Kor.12:14). Dlatego kiedy jeden czlonek cierpi, to cierpia wszystkie pozostale: „I jesli jeden czlonek cierpi, cierpia z nim wszystkie czlonki; a jesli doznaje czci jeden czlonek, raduja sie z nim wszystkie czlonki” (1Kor.12:26).
Doktryna o Trojcy oddziela chrzescijanstwo od pozostalych religii monoteistycznych i politeistycznych. Nie ma innej religii, ktora pojmowalaby Boga jako Trojjedynego, dlatego doktryna o Trojcy pomaga rozpoznac Kosciol Bozy. Koscioly i religie, ktore odrzucaja Trojjedynego Boga, nie moga miec pelnego zrozumienia milosci i natury Bozej, a zatem glosic pelnej Ewangelii wiecznej, co jest jedna z biblijnych cech Kosciola Bozego (Ap.14:6).
Alfred P
--------------------------------------------------------------------------------
13. C. H. Kang, Ethel R. Nelson, The Discovery of Genesis: How the Truths of Genesis Were Found Hidden in the Chinese Language, Saint Louis, Missourri: Concordia Publishing House, 1979, s. XIV.
14. Ethel R. Nelson, Richard E. Broadberry, Ginger Tong Chock, God's Promise to the Chinese, Dunlap, Tennessee: Read Books, 1997 bid., s. 14.
15. Ibid., s. 18.
16. Samuel N. Kramer, History Begins at Sumer, Philadelphia: The University of Pennsylvania Press, 1981, s. 76.
17. Alexander Hislop, The Two Babylons, Neptune, Jew Jersey: Loizeaux Brothers, 1959, s. 18.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tom68
Obywatel forum
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2834
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 17:44, 05 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Prawda o Trojcy....
Ja wierze ze Biblia uczy o Bogu Ojcu i Synu Bozym oraz Duchu Swietym i nie mowie ze Trojca jest albo ze jej nie ma bo to dla mnie jest to bez znaczenia ...
Problem lezy w tym ze Biblii mamy teksty ktore mozna rozumiec w duchu trynitarnym jak i antytrynitarnym np chrzest Jezusa dla jednych to obraz Trojcy a dla innych nie i choc slowa Trojca nie ma w Biblii choc tak jak pisalem ze wielu wierzy oparciu o Biblie a szczegolnie o NT ze Trojca jest jednak Biblijna i dla nich dobrym przykladem tego jest wlasnie chrzest Jezusa ....
A najwiecej na ten temat czesto maja Ci co slabo znaja temat Trojcy i antytrynitaryzmu np SJ itp ...
Dla mnie tak trynitarze jak antytrynitarze czesto opieraja sie tak samo na Biblii a wiec ich debaty sa tylko dyskusjami chrzescijan o roznych pogladach i spor na ten temat jest pusty i tylko pokazuje brak ducha milosci blizniego u wielu niby chrzescijan ... to tyle krotko i prosto na ten temat ....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Benjamin.Szot
Stały bywalec
Dołączył: 24 Paź 2013
Posty: 736
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 47 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 18:25, 05 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
tom68
choćbyś nie wiem jak składał sobie i dobierał wersety pod kątem twoich adwentystycznych bredni, to nie stworzysz z tak dobranych wersetów trój-osobowego bożka, któremu adwentyści oddają bałwochwalczą cześć znieważając w ten sposób prawdziwego Boga Biblii jaki jest JEHOWAH.
Adwentyści wbrew swoim założycielom propagują niebiblijną doktrynę trynitarną i łamią w ten sposób Boży Dekalog !
_______________________________
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tom68
Obywatel forum
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2834
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 21:32, 05 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Oto dyskusja i argumenty na poziomie ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zibi
Obywatel forum
Dołączył: 13 Gru 2013
Posty: 1521
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 8:59, 08 Mar 2016 Temat postu: |
|
|
Cytat.."Trzy osoby moga stanowic jedna istote, a wiec zlozona jednosc." - Totalna bzdura..
Gdzie była trójca zanim Jezus przyszedł na świat?
Łukasza 1:32
Będzie On wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida.
1 Piotra 1:20
On był wprawdzie przewidziany przed stworzeniem świata, dopiero jednak w ostatnich czasach się objawił ze względu na was.
Wystarczy pogromu..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|