|
www.wiarabiblijna.fora.pl FORUM BIBLIJNE
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tom68
Obywatel forum
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2834
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 17:07, 23 Paź 2018 Temat postu: Jezus a alkohol |
|
|
Jezus i alkohol
Twierdzenie, ze Chrystus spozywal i usankcjonowal spozywanie napojow alkoholowych, nie znajduje zadnego potwierdzenia ani w Pismie Swietym, ani w historii.
W Polsce picie alkoholu jest uznawane przez ogol za cos bardziej naturalnego niz niepicie. Pijacy nie musi sie tlumaczyc czy wstydzic swego postepowania - niech sie tlumaczy abstynent. Na pijakow patrzymy ze zrozumieniem, z poblazaniem czy politowaniem. Za to abstynent zawsze wywoluje niepomierne zdziwienie, a nawet podejrzenia, ze jesli nie pije, to ani chybi kapus. Tak wyglada nasza ,,kultura picia".
Alkoholizm rodzi sie z przyzwolenia na picie, chocby malych ilosci, ale regularnie. Kazdy z dotknietych ta choroba tak zaczynal, ale w ktoryms momencie umiarkowanie sie skonczylo, a zaczelo najzwyklejsze chlanie. Skutki? Nie liczac zdrowotnych, to rozbite rodziny, proby samobojcze, przestepstwa. Umiarkowanie picie to jak chodzenie po krawedzi dachu i wmawianie sobie, ze przeciez nie wszyscy spadaja. Jedyna rozsadna decyzja to niewchodzenie na ten dach.
A do tego jeszcze dochodzi usprawiedliwianie sie Jezusem, Jego przemiana wody w wino na weselu w Kanie Galilejskiej i piciem wina podczas Ostatniej Wieczerzy. To profanacja uzywac imienia Jezusa dla usprawiedliwienia praktyki prowadzacej do tylu nieszczesc.
Wesele w Kanie
Wielu wierzy, ze wino uczynione przez Jezusa na weselu w Kanie bylo ,,dobre" ze wzgledu na odpowiednio duza zawartosc alkoholu, w czym upewniaja ich jeszcze slowa o tym, ze goscie sobie ,,podpili"1. Zakladaja, ze Zydzi nie znali wtedy sposobow na powstrzymanie fermentacji soku gronowego, a podpicie ma tylko jedno znaczenie -- delikatnego, ale jednak alkoholowego upojenia. Tymczasem swiadectwa z I wieku n.e. dowodza, ze owczesni ludzi znali metody przechowywania soku gronowego bez fermentacji, nawet przez rok. A za najlepsze wina uwazano te pozbawione alkoholu przez gotowanie czy filtrowanie. Tak przynajmniej uwazali Pliniusz Starszy i Plutrach2.
Ci, ktorzy wierza, ze slowa ,,a gdy sobie podpija" z opisu cudu w Kanie wskazuja, iz goscie weselni upili sie i tym sposobem ,,dobre wino" uczynione przez Chrystusa musialo byc takze alkoholowe, blednie interpretuja i niewlasciwie stosuja komentarz gospo-darza wesela, przeoczajac szersze wykorzystanie tego czasownika. Komentarz nie odnosi sie jedynie do uczty weselnej w Kanie, ale do ogolnej praktyki tych, ktorzy organizuja przyjecia: ,,Kazdy czlowiek podaje najpierw dobre wino, a gdy sobie podpija, wtedy gorsze". Ta wzmianka tworzy raczej czesc repertuaru wynajetego wodzireja niz prawdzi-wy opis sytuacji upicia sie na pewnym przyjeciu.
Czasownik grecki methusko, tlumaczony w niekto-rych przekladach jako ,,dobrze pijani", moze takze oznaczac ,,swobodne picie" -- bez jakiejkolwiek im-plikacji upijania sie. W Theological Dictionary of the New Testament Hernert Preisker zauwaza, ze greckie slowo methuskomai w tekscie Ewangelii Jana 2,10 wykorzystane jest bez jakiegokolwiek etycz-nego czy religijnego znaczenia w powiazaniu z zasada, ze gorsze wino podawane jest tylko wtedy, gdy goscie dobrze sie juz upija.
Stwierdzenie ,,gdy sobie podpija" uzyte jest w sensie zaspokojenia pragnienia. Odnosi sie po prostu do duzej ilosci wina, jaka zwykle wypija-no na przyjeciu, bez jakiejkolwiek wzmianki o skut-kach upicia sie. Ci, ktorzy upieraja sie, ze wino, jakie pito na przyjeciu, bylo alkoholowe i ze Jezus takze uczynil duza ilosc takiego wina, prowadza do wniosku, ze Jezus uczynil tak po to, by goscie weselni mogli kontynuowac swa nierozwazna sla-bosc. Czy nie stoi to w sprzecznosci z moralna inte-gralnoscia charakteru Chrystusa?
Biblijna etyka nie pozwala na stwierdzenie, ze Chrystus cudownie stworzyl ok. 500 litrow wina alkoholowego, z ktorego korzy-stac mieli weselni goscie (w tym kobiety i dzieci), nie bedac zarazem moralnie od-powiedzialnym za ich pijanstwo. To, co uczynil Chrystus, to swiezy, niesfermentowany sok grono-wy. Grecki przymiotnik, jakiego uzywa tu Jan -- kalos -- wska-zuje na cos, co jest moralnie doskonale (zamiast agathos, co oznacza po prostu dobre).
Wino podczas Ostatniej Wieczerzy
Podczas Ostatniej Wieczerzy Chrystus nie tylko pil ,,wino", ale nawet polecil, aby je spozywac az do konca czasow na pamiatke przelania Jego odkupienczej krwi3. Z dwoch powodow wiekszosc chrzescijan wierzy, ze wino wykorzystane przy Ostatniej Wieczerzy bylo alkoholowe. Po pierwsze, wyrazenie ,,owoc winorosli" mialo wedlug nich funkcjonowac jako okreslenie wina sfermentowanego. Po drugie, Zydzi mieli uzywac podczas Paschy tylko wina sfermentowa-nego. Czy tak rzeczywiscie bylo?
Jezyk wykorzystany przy opisie Ostatniej Wieczerzy jest znamienny. We wszystkich trzech ewangeliach synop-tycznych Jezus nazywa zawartosc kielicha ,,owocem winorosli"4. Slowo ,,owoc" (gennema) wskazuje na cos, co wy-tworzone jest w naturalnym stanie -- tak jak zostalo zebrane. Wino sfermentowane nie jest naturalnym ,,owocem winorosli"5, lecz nienaturalnym owocem fermentacji i rozkladu. Zydowski historyk, Jozef Flawiusz, ktory zyl w czasach apostolskich, wyraznie nazywa ,,owocem wi-norosli" trzy kiscie winogron swiezo wycisnietych do kielicha przez podczaszego faraona. Wyrazenie to wykorzystane wiec zostalo dla okreslenia slodkiego, niesfermentowanego soku gronowego.
Jesli kielich Ostatniej Wieczerzy zawieralby wino al-koholowe, Chrystus zapewne nie powiedzialby: ,,Pijcie z niego wszyscy"6, szczegolnie w swietle faktu, ze typowy paschalny kielich wina nie zawieral jedy-nie malego lyka, ale ponad 0,4 litra napoju. Niewatpliwie Chrystus nie polecilby ,,wszystkim" swoim nasla-dowcom na przestrzeni wiekow, aby pili alkohol. Wielu ludziom szkodzi bowiem alkohol w kazdej postaci. Dzieci, ktore przystepuja do stolu Pan-skiego, z pewnoscia nie tknelyby wina. Sa i tacy, u ktorych samo skosztowanie czy zapach alko-holu wzbudzaja glod alkoholowy. Czy to wiec mozliwe, aby Chrystus, ktory uczyl nas modlic sie: ,,I nie wodz nas na pokuszenie"7, mial uczynic swoj stol pa-miatki miejscem trudnej do odparcia pokusy dla niektorych, a niebezpieczenstwem dla wszystkich? Wino do Wieczerzy Panskiej nie moze byc dostep-nym i swiatecznym tak dlugo, jak dlugo bedzie ono napojem alkoholowym.
Prawo mojzeszowe dostarcza nam dalszych dowodow na rzecz niesfermentowanego wina komunij-nego. Prawo domagalo sie usuniecia wszelkich artykulow sfermentowanych podczas swieta Paschy8. Zaczyn przedstawial dla Chrystu-sa zepsuta nature i nauki9. Zawartosc i piekno kielicha jako symbolu Jego przelanej krwi nie mogly byc odpowiednio reprezentowane przez wino sfermentowane, ktore w Pismie Swietym reprezentuje ludzka nieprawosc i Boze oburzenie.
Czy potrafimy wyobrazic sobie Chrystusa nachyla-jacego sie, by poblogoslawic we wdziecznej modli-twie kielich zawierajacy wino alkoholowe, przed ktorym Biblia ostrzega nas, bysmy nawet nie patrzyli na nie?10. Kielich, ktory fermentuje, jest kielichem przeklenstwa, a nie kieli-chem blogoslawienstwa, jest ,,kieli-chem demonow", a nie ,,kielichem Panskim"11; jest to kielich, ktory nie moze odpowiednio symbolizowac nieskazitelnej i drogocennej krwi Chrystusa12.
Swiadectwa historyczne, zarowno zydowskie, jak i chrzescijanskie, wskazuja na uzywanie jedynie wina niesfermentowanego przy swiecie Paschy i Wiecze-rzy Panskiej. Louis Ginzberg (1873-1941), przez prawie 40 lat kierownik wydzialu Talmudu i badan rabinistycznych w Zydowskim Seminarium Teolo-gicznym w Ameryce, podaje nam wyczerpujaca ana-lize odnosnikow talmudycznych co do wykorzysta-nia wina w zydowskich ceremoniach religijnych. Konczy swoje badania stwierdzeniem: ,,Udowodnilismy wlasnie w oparciu o glowne fragmenty Talmudu Babilonskiego, jak i Jerozolimskiego, ze wino niesfermentowane moze byc uzyte lekatehillah (do-wolnie) podczas Kiddush (konsekracji swieta przy pomocy kielicha wina), jak i innych ceremonii religijnych poza swiatynia".
Konkluzja Ginzberga znajduje swe potwierdzenie w The Jewish Encyclopedia. W komentarzu na temat Ostatniej Wieczerzy czytamy: ,,Wydaje sie, ze w czwartkowy wieczor ostatniego tygodnia swego zycia Jezus wszedl wraz z uczniami do Jerozolimy, aby wspolnie spozyc posilek paschalny w swietym miescie; jesli tak, to oplatek i wino uzywane do mszy czy nabozen-stwa komunii, jakie wtedy ustanowil na pamiatke, winny byc niezakwaszonym chlebem i niesfermentowanym winem".
Oprac. O.D.
1 J 2,10. 2 Wedlug Pliniusza ,,wina sa najlepsze wtedy, gdy ich moc zostala usunieta przez filtr". Plutarch wskazuje, ze wino jest ,,znacznie przyjemniejszym napojem", kiedy ,,ani nie pobudza mozgu, ani tez nie trapi umyslu czy namietnosci" -- Pliniusz, Natural History 23,24, Cambridge 1961. Plutarch, Symposiac 8,7. 3 Zob. Mt 26,28-29; Mk 14,24-25. 4 Mt 26,29; Mk 14,25; Lk 22,18. 5 Josephus, Antyquities of the Jews 2,5,2. 6 Mt 26,27; zob. Mk 14,23; Lk 22,17. 7 Mt 6,13. 8 Zob. Wj 12,15; 13,6-7. 9 Zob. Mt 16,6. 10 Zob. Przy 23,31. 11 Zob. 1 Kor 10,16.21. 12 Zob. 1 P 1,18-19.
[Oprac. na podstawie artykulu prof. Samuella Bacchocchiego pt. Prawdziwe fakty o nowotestamentowym winie (w ,,Znaki Czasu" 12/1990. Wykorzystano tez fragmenty artykulu Olgierda Danielewicza pt. Wina wodki (w ,,Znaki Czasu" 4/2004].
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zibi
Obywatel forum
Dołączył: 13 Gru 2013
Posty: 1521
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 5:10, 24 Paź 2018 Temat postu: Re: Jezus a alkohol |
|
|
tom68 napisał: | Jezus i alkohol
Twierdzenie, ze Chrystus spozywal i usankcjonowal spozywanie napojow alkoholowych, nie znajduje zadnego potwierdzenia ani w Pismie Swietym, ani w historii.
W Polsce picie alkoholu jest uznawane przez ogol za cos bardziej naturalnego niz niepicie. Pijacy nie musi sie tlumaczyc czy wstydzic swego postepowania - niech sie tlumaczy abstynent. Na pijakow patrzymy ze zrozumieniem, z poblazaniem czy politowaniem. Za to abstynent zawsze wywoluje niepomierne zdziwienie, a nawet podejrzenia, ze jesli nie pije, to ani chybi kapus. Tak wyglada nasza ,,kultura picia".
Alkoholizm rodzi sie z przyzwolenia na picie, chocby malych ilosci, ale regularnie. Kazdy z dotknietych ta choroba tak zaczynal, ale w ktoryms momencie umiarkowanie sie skonczylo, a zaczelo najzwyklejsze chlanie. Skutki? Nie liczac zdrowotnych, to rozbite rodziny, proby samobojcze, przestepstwa. Umiarkowanie picie to jak chodzenie po krawedzi dachu i wmawianie sobie, ze przeciez nie wszyscy spadaja. Jedyna rozsadna decyzja to niewchodzenie na ten dach.
A do tego jeszcze dochodzi usprawiedliwianie sie Jezusem, Jego przemiana wody w wino na weselu w Kanie Galilejskiej i piciem wina podczas Ostatniej Wieczerzy. To profanacja uzywac imienia Jezusa dla usprawiedliwienia praktyki prowadzacej do tylu nieszczesc.
Wesele w Kanie
Wielu wierzy, ze wino uczynione przez Jezusa na weselu w Kanie bylo ,,dobre" ze wzgledu na odpowiednio duza zawartosc alkoholu, w czym upewniaja ich jeszcze slowa o tym, ze goscie sobie ,,podpili"1. Zakladaja, ze Zydzi nie znali wtedy sposobow na powstrzymanie fermentacji soku gronowego, a podpicie ma tylko jedno znaczenie -- delikatnego, ale jednak alkoholowego upojenia. Tymczasem swiadectwa z I wieku n.e. dowodza, ze owczesni ludzi znali metody przechowywania soku gronowego bez fermentacji, nawet przez rok. A za najlepsze wina uwazano te pozbawione alkoholu przez gotowanie czy filtrowanie. Tak przynajmniej uwazali Pliniusz Starszy i Plutrach2.
Ci, ktorzy wierza, ze slowa ,,a gdy sobie podpija" z opisu cudu w Kanie wskazuja, iz goscie weselni upili sie i tym sposobem ,,dobre wino" uczynione przez Chrystusa musialo byc takze alkoholowe, blednie interpretuja i niewlasciwie stosuja komentarz gospo-darza wesela, przeoczajac szersze wykorzystanie tego czasownika. Komentarz nie odnosi sie jedynie do uczty weselnej w Kanie, ale do ogolnej praktyki tych, ktorzy organizuja przyjecia: ,,Kazdy czlowiek podaje najpierw dobre wino, a gdy sobie podpija, wtedy gorsze". Ta wzmianka tworzy raczej czesc repertuaru wynajetego wodzireja niz prawdzi-wy opis sytuacji upicia sie na pewnym przyjeciu.
Czasownik grecki methusko, tlumaczony w niekto-rych przekladach jako ,,dobrze pijani", moze takze oznaczac ,,swobodne picie" -- bez jakiejkolwiek im-plikacji upijania sie. W Theological Dictionary of the New Testament Hernert Preisker zauwaza, ze greckie slowo methuskomai w tekscie Ewangelii Jana 2,10 wykorzystane jest bez jakiegokolwiek etycz-nego czy religijnego znaczenia w powiazaniu z zasada, ze gorsze wino podawane jest tylko wtedy, gdy goscie dobrze sie juz upija.
Stwierdzenie ,,gdy sobie podpija" uzyte jest w sensie zaspokojenia pragnienia. Odnosi sie po prostu do duzej ilosci wina, jaka zwykle wypija-no na przyjeciu, bez jakiejkolwiek wzmianki o skut-kach upicia sie. Ci, ktorzy upieraja sie, ze wino, jakie pito na przyjeciu, bylo alkoholowe i ze Jezus takze uczynil duza ilosc takiego wina, prowadza do wniosku, ze Jezus uczynil tak po to, by goscie weselni mogli kontynuowac swa nierozwazna sla-bosc. Czy nie stoi to w sprzecznosci z moralna inte-gralnoscia charakteru Chrystusa?
Biblijna etyka nie pozwala na stwierdzenie, ze Chrystus cudownie stworzyl ok. 500 litrow wina alkoholowego, z ktorego korzy-stac mieli weselni goscie (w tym kobiety i dzieci), nie bedac zarazem moralnie od-powiedzialnym za ich pijanstwo. To, co uczynil Chrystus, to swiezy, niesfermentowany sok grono-wy. Grecki przymiotnik, jakiego uzywa tu Jan -- kalos -- wska-zuje na cos, co jest moralnie doskonale (zamiast agathos, co oznacza po prostu dobre).
Wino podczas Ostatniej Wieczerzy
Podczas Ostatniej Wieczerzy Chrystus nie tylko pil ,,wino", ale nawet polecil, aby je spozywac az do konca czasow na pamiatke przelania Jego odkupienczej krwi3. Z dwoch powodow wiekszosc chrzescijan wierzy, ze wino wykorzystane przy Ostatniej Wieczerzy bylo alkoholowe. Po pierwsze, wyrazenie ,,owoc winorosli" mialo wedlug nich funkcjonowac jako okreslenie wina sfermentowanego. Po drugie, Zydzi mieli uzywac podczas Paschy tylko wina sfermentowa-nego. Czy tak rzeczywiscie bylo?
Jezyk wykorzystany przy opisie Ostatniej Wieczerzy jest znamienny. We wszystkich trzech ewangeliach synop-tycznych Jezus nazywa zawartosc kielicha ,,owocem winorosli"4. Slowo ,,owoc" (gennema) wskazuje na cos, co wy-tworzone jest w naturalnym stanie -- tak jak zostalo zebrane. Wino sfermentowane nie jest naturalnym ,,owocem winorosli"5, lecz nienaturalnym owocem fermentacji i rozkladu. Zydowski historyk, Jozef Flawiusz, ktory zyl w czasach apostolskich, wyraznie nazywa ,,owocem wi-norosli" trzy kiscie winogron swiezo wycisnietych do kielicha przez podczaszego faraona. Wyrazenie to wykorzystane wiec zostalo dla okreslenia slodkiego, niesfermentowanego soku gronowego.
Jesli kielich Ostatniej Wieczerzy zawieralby wino al-koholowe, Chrystus zapewne nie powiedzialby: ,,Pijcie z niego wszyscy"6, szczegolnie w swietle faktu, ze typowy paschalny kielich wina nie zawieral jedy-nie malego lyka, ale ponad 0,4 litra napoju. Niewatpliwie Chrystus nie polecilby ,,wszystkim" swoim nasla-dowcom na przestrzeni wiekow, aby pili alkohol. Wielu ludziom szkodzi bowiem alkohol w kazdej postaci. Dzieci, ktore przystepuja do stolu Pan-skiego, z pewnoscia nie tknelyby wina. Sa i tacy, u ktorych samo skosztowanie czy zapach alko-holu wzbudzaja glod alkoholowy. Czy to wiec mozliwe, aby Chrystus, ktory uczyl nas modlic sie: ,,I nie wodz nas na pokuszenie"7, mial uczynic swoj stol pa-miatki miejscem trudnej do odparcia pokusy dla niektorych, a niebezpieczenstwem dla wszystkich? Wino do Wieczerzy Panskiej nie moze byc dostep-nym i swiatecznym tak dlugo, jak dlugo bedzie ono napojem alkoholowym.
Prawo mojzeszowe dostarcza nam dalszych dowodow na rzecz niesfermentowanego wina komunij-nego. Prawo domagalo sie usuniecia wszelkich artykulow sfermentowanych podczas swieta Paschy8. Zaczyn przedstawial dla Chrystu-sa zepsuta nature i nauki9. Zawartosc i piekno kielicha jako symbolu Jego przelanej krwi nie mogly byc odpowiednio reprezentowane przez wino sfermentowane, ktore w Pismie Swietym reprezentuje ludzka nieprawosc i Boze oburzenie.
Czy potrafimy wyobrazic sobie Chrystusa nachyla-jacego sie, by poblogoslawic we wdziecznej modli-twie kielich zawierajacy wino alkoholowe, przed ktorym Biblia ostrzega nas, bysmy nawet nie patrzyli na nie?10. Kielich, ktory fermentuje, jest kielichem przeklenstwa, a nie kieli-chem blogoslawienstwa, jest ,,kieli-chem demonow", a nie ,,kielichem Panskim"11; jest to kielich, ktory nie moze odpowiednio symbolizowac nieskazitelnej i drogocennej krwi Chrystusa12.
Swiadectwa historyczne, zarowno zydowskie, jak i chrzescijanskie, wskazuja na uzywanie jedynie wina niesfermentowanego przy swiecie Paschy i Wiecze-rzy Panskiej. Louis Ginzberg (1873-1941), przez prawie 40 lat kierownik wydzialu Talmudu i badan rabinistycznych w Zydowskim Seminarium Teolo-gicznym w Ameryce, podaje nam wyczerpujaca ana-lize odnosnikow talmudycznych co do wykorzysta-nia wina w zydowskich ceremoniach religijnych. Konczy swoje badania stwierdzeniem: ,,Udowodnilismy wlasnie w oparciu o glowne fragmenty Talmudu Babilonskiego, jak i Jerozolimskiego, ze wino niesfermentowane moze byc uzyte lekatehillah (do-wolnie) podczas Kiddush (konsekracji swieta przy pomocy kielicha wina), jak i innych ceremonii religijnych poza swiatynia".
Konkluzja Ginzberga znajduje swe potwierdzenie w The Jewish Encyclopedia. W komentarzu na temat Ostatniej Wieczerzy czytamy: ,,Wydaje sie, ze w czwartkowy wieczor ostatniego tygodnia swego zycia Jezus wszedl wraz z uczniami do Jerozolimy, aby wspolnie spozyc posilek paschalny w swietym miescie; jesli tak, to oplatek i wino uzywane do mszy czy nabozen-stwa komunii, jakie wtedy ustanowil na pamiatke, winny byc niezakwaszonym chlebem i niesfermentowanym winem".
Oprac. O.D.
1 J 2,10. 2 Wedlug Pliniusza ,,wina sa najlepsze wtedy, gdy ich moc zostala usunieta przez filtr". Plutarch wskazuje, ze wino jest ,,znacznie przyjemniejszym napojem", kiedy ,,ani nie pobudza mozgu, ani tez nie trapi umyslu czy namietnosci" -- Pliniusz, Natural History 23,24, Cambridge 1961. Plutarch, Symposiac 8,7. 3 Zob. Mt 26,28-29; Mk 14,24-25. 4 Mt 26,29; Mk 14,25; Lk 22,18. 5 Josephus, Antyquities of the Jews 2,5,2. 6 Mt 26,27; zob. Mk 14,23; Lk 22,17. 7 Mt 6,13. 8 Zob. Wj 12,15; 13,6-7. 9 Zob. Mt 16,6. 10 Zob. Przy 23,31. 11 Zob. 1 Kor 10,16.21. 12 Zob. 1 P 1,18-19.
[Oprac. na podstawie artykulu prof. Samuella Bacchocchiego pt. Prawdziwe fakty o nowotestamentowym winie (w ,,Znaki Czasu" 12/1990. Wykorzystano tez fragmenty artykulu Olgierda Danielewicza pt. Wina wodki (w ,,Znaki Czasu" 4/2004].
[link widoczny dla zalogowanych] |
Spożywanie wina, zwłaszcza umiarkowane nie ma nic wspólnego z alkoholizmem.
Jezus zmienił wodę w wino a nie w sok.
Gotowanie wina zabija wszystkie witaminy, a nie o to chodzi, wszak wino ma wiele właściwości pro zdrowotnych. Paweł zaleca picie wina Tymoteuszowi
na jego dolegliwości.
Wspomniane filtrowanie nie pozbawia wina alkoholu, to bzdura.
Nie ma czegoś takiego jak wino niesfermentowane, to kolejna bzdura. Podobnie jak stwierdzenie że fermentacja to proces nie naturalny.
Są tysiące leków które zawierają alkohol, dobrze zrobione wino również jest lekiem i składnicą witamin.
Określenie zaczyn dotyczy chleba a nie wina.
Reasumując, poprzedni post jest wybitnie tendencyjny. Autor nie rozróżnia
spożywania wina a upijania się nim.
Biblia ostrzega przed obżarstwem, czy wobec tego mamy nie jeść?
1 Kor. 10:31
Przeto czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek innego czynicie, wszystko na chwałę Bożą czyńcie
Czynienie nakazów co do jedzenia i picia to demoniczna nauka.
1 Tym 4:1-6
1 Duch zaś otwarcie mówi1, że w czasach ostatnich niektórzy odpadną od wiary, skłaniając się ku duchom zwodniczym i ku naukom demonów. 2 [Stanie się to] przez takich, którzy obłudnie kłamią, mają własne sumienie napiętnowane2. 3 Zabraniają oni wchodzić w związki małżeńskie, [nakazują] powstrzymywać się od pokarmów, które Bóg stworzył, aby je przyjmowali z dziękczynieniem wierzący i ci, którzy poznali prawdę. 4 Ponieważ wszystko, co Bóg stworzył, jest dobre, i niczego, co jest spożywane z dziękczynieniem, nie należy odrzucać. 5 Staje się bowiem poświęcone przez słowo Boże i przez modlitwę.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Zibi dnia Śro 5:18, 24 Paź 2018, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tom68
Obywatel forum
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2834
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 12:16, 24 Paź 2018 Temat postu: |
|
|
Ciału, jako świątyni Ducha Św należy się troska, co wiąże się z powstrzymywaniem od używania narkotyków w tym alkoholu, tytoniu oraz takich używek, jak kawa czy herbata albo wieprzowiny itp. pokarmów które Biblia uznaje za nieczyste ( według księgą Mojżesza ) nauka teraz potwierdza że są to rzeczy niezdrowe i dlatego adwentyści są czasem jaroszami itp. choć nie jest to zasada .
ŚWIĄTYNIA BOŻA
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zibi
Obywatel forum
Dołączył: 13 Gru 2013
Posty: 1521
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 12:58, 24 Paź 2018 Temat postu: |
|
|
Wiele leków zawiera alkohol, wino ma działanie lecznicze podobnie jak wiele herbat.
Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem również jest szkodliwe, dlaczego nie stąd nie wyjedziesz/
Jesteś niekonsekwentny. W zasadzie na tym świecie nie ma nieskażonych pokarmów, więc trzeba by nic nie jeść..
Zanim się coś powie warto się zastanowić. Podałem wersety które potwierdzają mój punkt widzenia.
Uważam że zamiast popadać w skrajności w tematach kulinarnych, lepiej się zastanowić czy czasem nie głosimy kłamliwych nauk ludzkich, jak np. dogmat o trójcy. Biblia ostrzega że kłamcy Królestwa Bożego nie odziedziczą.
Marka 7:15, 19
15 Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym; lecz co wychodzi z człowieka, to czyni człowieka nieczystym.
19 bo nie wchodzi do jego serca, lecz do żołądka i na zewnątrz się wydala». Tak uznał wszystkie potrawy za czyste.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tom68
Obywatel forum
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2834
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 16:19, 26 Paź 2018 Temat postu: |
|
|
Skoro Jan Ch i Jakub brat Jezusa byli Nazirejczykami ( według tradycji i apokryfów ) to czemu Jezus nie mógł nim być czy pijący alkohol chrześcijanie się tego boją jak ognia bo by musieli też przestać pić alkohol -
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zibi
Obywatel forum
Dołączył: 13 Gru 2013
Posty: 1521
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 17:04, 26 Paź 2018 Temat postu: |
|
|
tom68 napisał: | Skoro Jan Ch i Jakub brat Jezusa byli Nazirejczykami ( według tradycji i apokryfów ) to czemu Jezus nie mógł nim być czy pijący alkohol chrześcijanie się tego boją jak ognia bo by musieli też przestać pić alkohol - |
Podeprzyj swe słowa Biblią.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tom68
Obywatel forum
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2834
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 14:34, 27 Paź 2018 Temat postu: |
|
|
Co mowi Biblia o Alkoholu?
Autor: ,,Alcohol and the Scriptures'' Edith A. Kerr
Nie patrz na wino, jak sie czerwieni, jak sie skrzy w pucharze i lekko splywa do gardla. Bo w koncu ukasi jak waz, wypusci jad jak zmija.
(PRZYP 23:31-32)
Wino - Sporzadzanie i Uzycie
Slowo ,,wino'' uzyte jest w niektorych czesciach Biblii, ale nie zawsze jest jasne czy oznacza to napoj alkoholowy czy tez nie. We wczesnych wiekach ludzie byli przyzwyczajeni do wyciskania soku z winogron przeznaczonego do natychmiastowej konsumpcji. Mozemy zobaczyc to w 1 Mojzeszowej 40:11:
A mialem w reku puchar faraona. Wzialem wiec grona i wycisnalem je do pucharu faraona, a puchar wreczylem faraonowi.
Bylo wiele metod zapobiegania fermentacji soku i temu by stal sie alkoholem. Jedna z nich bylo robienie gestego soku poprzez gotowanie, chlodzenie, filtrowanie i ponowne podgrzewanie. Innym, znanym juz wowczas sposobem, bylo konserwowanie soku poprzez dodanie chemikaliow, takich jak siarka. Do produkcji napoju alkoholowego, winogrona byly wyciskane w dobrze przewietrzonych pomieszczeniach, a sok byl potem przechowywany w roznych kamiennych naczyniach. Pory drozdzowe mogly osadzic sie na soku rozpoczynajac proces fermentacji. Zasadniczo w ten sam sposob wino jest wytwarzane do dnia dzisiejszego.
Wino wytwarzane jest poprzez czesciowa lub calkowita fermentacje cukru znajdujacego sie w soku owocowym. Drozdze odgrywaja glowna role w procesie fermentacji. Komorki drozdzy produkuja system enzymow zwany ,,zymaza'', ktory zdolny jest rozdzielic cukier na alkohol i CO2. Pory drozdzowe znajdujace sie w powietrzu lub w owocu, automatycznie rozpoczynaja fermentacje kiedy wejda w kontakt z rozkladajacym sie cukrem zawartym w owocu. Komercyjna produkcja wina oczywiscie nie moze polegac na zalozeniu, ze te komorki drozdzy sa juz obecne, dlatego uzywany jest specjalnie hodowany gatunek drozdzy, by zapewnic szybka i skuteczna fermentacje. Normalnie zawartosc alkoholu w winie wynosi miedzy 6 a 14 procent. Zawartosc wyprodukowanego alkoholu zalezy od tego, czy proces fermentacji byl zatrzymany czy kompletny. Wielkie znaczenie ma rowniez zawartosc cukru dostepnego dla fermentacji. W idealnych warunkach maksymalna zawartosc wyprodukowanego alkoholu podczas fermentacji wina wynosi 20 procent. Ta granica nie moze byc przekroczona, poniewaz komorki drozdzy nie przezyja w wyzszym stezeniu alkoholu.
Niektorzy twierdza, ze ludzie w czasach starozytnych nie wiedzieli jak zapobiec fermentacji soku. Dlatego twierdza, ze wszystkie wina musialy byc alkoholowe. Faktycznie istnieja dowody pochodzace od wczesnych pisarzy, ktore podtrzymuja twierdzenie, ze pospolicie pito wina bezalkoholowe, i ze czasami byly one nazywane najlepszymi winami. F.R. Lees (Ph.D.) i Dawson Burns (M.A.) w swojej pracy ,,Temperance Bible Commentary'' jasno i autentycznie cytuja Arystotelesa, Herodotusa, Jozefa, Pliniusza, Columella i innych greckich i rzymskich pisarzy. Ta ksiazka zawiera co najmniej 5 metod konserwacji owocow i niedopuszczania do fermentacji soku owocowego. Jednym z przykladow bylo dodawanie chemikaliow takich jak siarka, innym odsaczanie wody i zageszczanie soku owocowego na syrop. Kiedy zageszczenie cukru wynosi ponad 32 procent, wtedy komorki drozdzy nie moga przezyc i fermentacja jest zastopowana. Jedyna rzecza, jaka trzeba bylo zrobic, by otrzymac niesfermentowany sok z winogron bylo rozcienczenie syropu z woda.
Pliniusz, ktory poswiecil przedmiotowi wina caly 14 rozdzial swojej ksiazki ,,Historia Naturalis'' (60 lat po Chrystusie), odkryl, ze istnieje 185 roznych nadajacych sie do picia win.
Miejsce Alkoholu w Pismach Starego Testamentu
Sprawdzenie hebrajskiego tekstu pokazuje, ze jedno angielskie slowo ,,wino'' uzyte jest do tlumaczenia okolo trzynastu hebrajskich i aramejskich slow o roznym znaczeniu. ,,Wino'' moze oznaczac owoc winorosli czyli winogrona, rodzynki lub kawalki rodzynek; plyny - geste, rzadkie lub gotowane; napoje - alkoholowe lub bezalkoholowe; wina - kwasne, slodkie jak rowniez ocet. Tak wiec znajdujemy slowo dla ,,mlode wino'' (IZ 65: jest to ,,tirosh'', zas ,,mocny napoj'' to ,,shekar'' a okresleniem ,,wina'' jest ,,yayin'' (IZ 5:11). Tak wiec w angielskiej wersji brak jest biblijnego odniesienia do ,,wina'', okreslenia te moga wiec byc interpretowane bez zwrocenia uwagi na uzyte slowa hebrajskie, kontekst, ludzi, ktorych to dotyczy i okresu odniesienia. Tak wiec jasne rozstrzygniecie, co do rzeczywistego znaczenia i wlasciwa interpretacja nie zawsze jest mozliwa. Ponadto, bardzo wazne jest by zwrocic uwage na to, ze nie mozna porownywac wspolczesnych napoi alkoholowych z tymi w czasach starozytnych, poniewaz destylacja alkoholu z wina itd. zaczela sie dopiero okolo 1000 lat po narodzeniu Chrystusa. Stopniowo zaczeto uzywac tego jako napoju alkoholowego, podczas gdy wzmacnianie wina czystym spirytusem, w celu podniesienia zawartosci alkoholu, nie bylo praktykowane przed XVIII wiekiem. Jak stwierdzono, naturalna fermentacja, nigdy nie przekracza 14%, zas wspolczesne napoje alkoholowe moga zawierac do 50% alkoholu.
W hebrajskim nie ma specjalnego slowa, ktore zawsze oznaczaloby sfermentowane wino, ani tez nie ma zadnego slowa, ktore zawsze wyrazaloby Boza zgode, ani domyslna ani wyrazona w jasny sposob. Natomiast tam, gdzie jest mowa o ,,blogoslawienstwie'', w kontekscie nie wystepuje nic, co wskazywaloby na wlasciwosci alkoholu - a wrecz przeciwnie. Slowo "yayin" w polaczeniu z blogoslawienstwem wystepuje tylko dwa razy i powiazane jest z innymi polnymi produktami, kukurydza i oliwkami, podczas gdy ,,tirosh'' w tym znaczeniu uzyte jest jedenascie razy, (np. w JER 31:12) i jest polaczone z zywnoscia jakies trzydziesci razy.
W Starym Testamencie pijanstwo wraz ze wszystkimi jego konsekwencjami jest zawsze obrzydliwoscia:
Wino - to szyderca, mocny trunek - to wrzaskliwa klotnia
(PRZYP 20:1).
Boze niezadowolenie jest czesto polaczone z napojami odurzajacymi i skutkami ich spozywania, wyrazone jest przez prorokow w nie budzacych watpliwosci wyrazeniach. (Zobacz rowniez IZ 5:11-12; 22:13; 28:1,7-8; 56:12; JOEL 1:5; AMOS 6:6).
Ziemia Kanaan byla panstwem rolniczym, majacym za swoje glowne produkty kukurydze, oliwki i winogrona, a Izrael jest czesto uzywany jako symbol Bozej winnicy:
Zaiste, winnica PANA Zastepow jest dom izraelski, a mezowie judzcy ulubiona jego latorosla...
(IZ 5:7)
Tak wiec nie jest zaskakujace to, ze znajdujemy symbol wina przeplatajacy sie w wielu najbardziej ulubionych i duchowych wersetach zarowno Starego jak i Nowego Testamentu.
Ja jestem krzewem winnym, a wy jestescie winna latorosla
jest gleboka alegoria w stosunku do tych, ktorych zycie jest ,,ukryte w Chrystusie''. W rezultacie twierdzi sie, ze wino (alkohol) musialo byc postrzegane jako dobry Bozy dar dla ludzi. Prawda jest, ze Bog dal ludziom winna latorosl i jej soczyste owoce, ale to nie Bog lecz czlowiek wzial dajacy zdrowie sok winogronowy i zrobil napoj, pozbawiony skladnikow odzywczych, ale silnie oddzialujacy na umysl i cialo:
Mysli serca ludzkiego sa zle od mlodosci jego...
(1 MOJ 8:21)
Hebrajskie Slowa Oznaczajace Produkty Winnej Latorosli
Najczesciej wystepujacymi slowami sa wczesniej juz uzyte; ,,yayin'', ,,shekar'' i ,,tirosh''.
,,Yayin'' jest uzyte przynajmniej 140 razy. Jest ono postrzegane jako glowny termin oznaczajacy sok winogronowy wyrazony w rozmaity sposob. Mozemy jedynie stwierdzic o jaki typ ,,wina'' chodzi w biblijnym kontekscie. Pierwsza wzmianka o ,,yayin'' powiazana jest z grzechem Noego (1 MOJ 9:21). Jednak nie wystepuje wsrod ofiar Abla mimo, ze przyniosl je z owocu ziemi.
Slowa ,,yayin'' i ,,shekar'' tlumaczone jako ,,wino'' i ,,mocny napoj'', wystepuja razem kilkakrotnie zawsze wskazujac na napoj odurzajacy. Greckie tlumaczenie Starego Testamentu, Septuaginta (LXX), tlumaczy slowo jako ,,oinos'' i ,,sikera''.
,,Shekar'' w Starym Testamencie jest uzyte 23 razy, ale tylko raz w Nowym Testamencie:
...wina, i napoju mocnego pic nie bedzie.
(LUK 1:15)
Odkryte w 1887 roku listy Tell-Armana, a datowane na okolo 1380 lat przed Chrystusem, wskazuja, ze jeczmien, miod i inne owoce, uzywane byly do przyrzadzania silnych napojow. Zgodnie z Encyclopaedia Biblica, etymologia (pochodzenie wyrazow i ich znaczen) slowa ,,shekar'' uzasadnia konkluzje, ze oznacza on kazdy rodzaj napoju alkoholowego, bez znaczenia z jakiego zrodla pochodzi.
Uzywanie alkoholu oraz mocnego napoju bylo zabronione kaplanom podczas swietej poslugi w Namiocie Zgromadzenia:
Wina i mocnego napoju nie pijcie ani ty, ani synowie z toba, gdy bedziecie wchodzic do Namiotu Zgromadzenia abyscie nie pomarli. Jest to przepis wieczny dla waszych pokolen, abyscie umieli rozroznic miedzy tym, co swiete, a tym co nie swiete, miedzy tym, co czyste, a tym co nieczyste.
(III MOJ 10:9,10 = EZECH 44:21)
Duchowe znaczenie Nowego Testamentu jest nastepujace: przez smierc Chrystusa mozliwe jest aby Duch Bozy, ktory zamieszkuje najbardziej swieta czesc namiotu i swiatyni w Jeruzalem, zamieszkal w naszych cialach (HEB 10:9-10; 1 KOR 3:16-17). Dlatego jestesmy swiatynia Boza:
Albo czy nie wiecie, ze cialo wasze jest swiatynia Ducha Swietego, ktory jest w was i ktorego macie od Boga.
(1 KOR 6:19)
My, ktorzy zyjemy w wolnosci Nowego Przymierza wierzymy, ze Jezus Chrystus przez Swoja Krew wykupil ludzi ,,...z kazdego plemienia i jezyka, i ludu, i narodu...'', by sluzyli naszemu Bogu jako kaplani (OBJ 5:9,10). Kaplanstwo wszystkich wierzacych wlacza kazdego Chrzescijanina w posluge nieograniczona czasem. Oznacza to calkowite poswiecenie calego zycia tak, ze nie ma w nim czasu na to bysmy mogli czynic roznice pomiedzy swietoscia a nieswietoscia, czystoscia a nieczystoscia. Chrzescijanin wypelnia zadanie przez caly czas; jest caly czas na sluzbie!
Trzecim czesto uzywanym hebrajskim slowem na oznaczenie ,,wina'' jest ,,tirosh''. W Septuagincie (LXX) jest ono przetlumaczone jako ,,glukos'', od ktorego pochodzi dzisiejsza polska forma glukoza, dekstroza lub cukier winogronowy. W Nowym Testamencie jest ono uzyte tylko raz, gdzie w greckim jest to ,,gleukos'', a w polskim tlumaczeniu ,,mlode wino'' (DZ AP 2:13). W Starym Testamencie ,,tirosh'' jest uzyte okolo 37 razy.
Nastepnym slowem uzytym w hebrajskim jest slowo ,,asis''. Wystepuje ono w Izajasza 49:26, Joela 1:5 i Amosa 9:13. Tlumaczenie w kazdym przypadku brzmi ,,mlode wino'' lub ,,slodkie wino'', a kontekst sugeruje swiezy sok z winogron.
Innym uzywanym hebrajskim slowem jest ,,chemer'', ktore oznacza gesty, klejacy sie syrop lub pieniacy sie sok. Moze to oznaczac wszystkie rodzaje wina.
Aramejskie slowo ,,chamar'' pochodzi od hebrajskiego slowa ,,chemer'' i jego uzycie odpowiada ,,yayin'', co oznacza, ze moze byc uzywane do przedstawienia kazdego rodzaju wina.
,,Yegev'', ktore wystepuje szesnascie razy jest oryginalnie dziura lub kadzia, do ktorej skladano winogrona lub oliwki w celu konserwowania, lecz potem oznaczalo ono cala aparature do wyciskania wina.
Wino w Nowym Testamencie
W Nowym Testamencie uwagi dotyczace tego, co jest wyraznie napojem alkoholowym wystepuja w powiazaniu z grupami ludzi, ktorzy zostali nawroceni na wiare chrzescijanska w Azji Srodkowej, Grecji i Rzymie, w czasach, gdy morale bylo niskie a uleganie napojom alkoholowym nadmierne. W Ewangeliach sa tylko dwie stanowcze aluzje do napojow odurzajacych. Pierwsza jest bardzo wazna. Wystepuje na poczatku pierwszego rozdzialu Ewangelii Lukasza w zapowiedzi danej Zachariaszowi o nadchodzacych narodzinach zwiastuna Mesjasza.
Bedzie bowiem wielki przed Panem; i wina, i napoju mocnego pic nie bedzie, a bedzie napelniony Duchem Swietym...
(LUK 1:15)
W Listach odniesienia do pijanstwa sa liczne i wyrazne. Pawel byl Apostolem wsrod pogan i czesto spotykal sie z nadmiernym piciem, nawet w mlodych chrzescijanskich zgromadzeniach, gdzie nawroceni byli albo Zydami zyjacymi w niezydowskim otoczeniu, albo poganami, ktorzy zachowywali swoj poganski styl zycia.
Pawel przy wielu okazjach napominal swoich sluchaczy poprzez jasne okreslenia:
Postepujmy przystojnie ... nie w biesiadach i pijanstwach.
(RZYM 13:13)
Wsrod przestepstw, ktore wylacza ludzi z Krolestwa Bozego, a o ktorych on ich ostrzega jest pijanstwo:
Nie ludzcie sie ... ani pijacy ... Krolestwa Bozego nie odziedzicza.
(1KOR 6:9-10)
Raz jeszcze wskazuje on wlasciwa droge dla Efezjan:
I nie upijajcie sie winem, ktore powoduje rozwiazlosc, ale badzcie pelni Ducha...
(EFEZ 5:1
.
Rowniez Galacjanie potrzebowali ostrzezenia, ze ci ktorzy oddaja sie takim rzeczom jak ,,pijanstwo, obzarstwo i tym podobne ... Krolestwa Bozego nie odziedzicza.'' (GAL 5:21).
Wino w Oryginalnym Tekscie Nowego Testamentu
Mlode Wino i Nowe Buklaki
Jest wiele wzmianek w Ewangeliach, w ktorych istota napojow zarowno alkoholowych jak i bezalkoholowych nie jest wyraznie pokazana (MAT 9:17; MAR 2:22; LUK 5:37-3.
I nie wlewaja wina mlodego do starych buklakow, bo inaczej buklaki pekaja, wino wycieka, a buklaki niszczeja. Ale mlode wino wlewa sie do nowych buklakow, a wtedy zachowuje sie jedno i drugie.
MAT 9:17
Normalne wytlumaczenie tego porownania, ze nowe buklaki byly uzywane, zeby przeciwstawic sie ekspansywnej sile gazu wytwarzanemu przez fermentacje, nie oznacza faktycznego stanu rzeczy. Przy fermentacji, winogrona wkladane sa do kadzi, ktora jest otwarta w celu mozliwosci dostepu swiezego powietrza, robione jest to do dzisiaj. Ekspansywna sila wyzwalana przez sok winogronowy jest ogromna. Piata czesc soku ze zmiazdzonych winogron stanowi glukoza. W czasie procesu fermentacji, dwutlenek wegla rozrasta sie 47-krotnie, w zamknieciu wywieralby on nacisk odpowiadajacy 34,3 atmosferom. Jest to rowne okolo 500 funtom przypadajacym na cal kwadratowy (34,5 kg/cm˛). Jesli wino zostaloby rozlane do buklakow, zrobionych z wolu lub wieprza, podczas swojej pierwszej fermentacji, rozsadziloby skory, rowniez nowe i silne. Byl to fakt dobrze znany w Palestynie przez wiele wiekow!
Oto moje wnetrze jest jak moszcz, ktory nie ma ujscia, grozi peknieciem jak nowe buklaki.
(JOB 32:19)
Wysuszone buklaki uzywane w czasach naszego Pana, wspaniale nadawaly sie do zapobiegania fermentacji. Ich zalepione smola szwy, wykluczaly dostep powietrza oraz bakterii drozdzowych, dlatego fermentacja nie mogla miec miejsca. Bylo konieczne, aby byly do tego uzywane nowe, perfekcyjnie czyste skory, poniewaz jakiekolwiek odpadki pozostawione w srodku starych skor moglyby rozpoczac proces fermentacji mogacy zepsuc wlane do srodka ,,mlode wino'' i rozerwac buklaki.
,,Mlode wino'' jest tutaj tlumaczeniem greckich slow ,,oinos neon'', ktore sa odpowiednikiem hebrajskiego ,,tirosh'' i oznaczaja swiezy sok z winogron. Wszystko to bylo ogolnie znane przez sluchaczy Jezusa, stad zrozumiale bylo gdy powiedzial, ,,Swieze skory dla mlodego wina;;. Nie byl On skoncentrowany na sprawie jakosci wina, ale na koniecznosci przestrzegania Jego nowej nauki, czystej od niszczacego fermentu konserwatyzmu oraz wlasnej sprawiedliwosci Faryzeuszy. ,,Swieza skora'', czyli nowa postawa byla wymagana dla ,,mlodego wina'' Ewangelii.
Cud w Kanie
Pierwszym cudem zapisanym jedynie przez Jana jest przemienienie wody w wino na uczcie weselnej w Kanie (JAN 2:1-11). Nie jest tutaj powiedziane nic o naturze wina, greckie slowo ,,oinos'', ktore jest tutaj uzyte, moze oznaczac zarowno wino alkoholowe jak i bezalkoholowe. Septuaginta (LXX) tlumaczy ,,yayin'' i ,,tirosh'' jako ,,oinos'', (wino) i dalej jest to nasladowane przez Nowy Testament, napisany po grecku i przez tlumaczenie angielskie.
Uzycie tego ogolnego terminu ,,oinos'' zdarza sie 33 razy w Nowym Testamencie, a o jego naturze, jesli to mozliwe, mozemy dowiedziec sie przez odniesienie do kontekstu.
Jezus nie byl asceta, przyszedl po to by ludzie mogli miec obfitsze zycie. Chcial przylaczyc sie i pomnozyc radosc uczty weselnej, ale nie do pojecia jest by On, ktory przyszedl by wypelnic wszelka sprawiedliwosc, mogl przemienic wode w 470 litrow alkoholowego wina, ktore niewatpliwie przyczyniloby sie do zniszczenia domow, zrujnowania zycia i niekonczacej sie nedzy. Byc moze wytlumaczeniem jest, ze ,,najlepsze wino'' wedlug Piliniusza nie mialo najmniejszych sladow fermentu, czyli plesni.
Nasz Pan przyszedl by wypelnic, a nie zniszczyc prorokow (MAT 5:17). Wtedy zaprzeczylby surowemu ostrzezeniu Habakuka:
Biada temu, kto swojego blizniego poi... az do upicia...
(HAB 2:15)
Pijak
Zarowno Mateusz jak i Lukasz zapisali, ze wrogowie Jezusa oskarzali go o bycie ,,pijakiem''.
Przyszedl Syn Czlowieczy, jadl i pil, a mowia: ,,Oto zarlok i pijak...''
(MAT 11:19; LUK 7:34)
Jednakze nigdy nie zostal przedstawiony zaden dowod potwierdzajacy to oskarzenie. Oskarzali Go rowniez, nieprawdziwie, o bluznienie i grozenie zniszczeniem swiatyni. Jan bedac Nazarejczykiem (IV MOJ 6:2-3), z tego powodu powstrzymywal sie od spozywania wszelkich produktow winnej latorosli. Jezus nie mial takiego obowiazku, ale wniosek, ze bral udzial w upijaniu sie napojami alkoholowymi jest calkowicie bezpodstawny. Jego wrogowie krytykowali ascetyzm Jana Chrzciciela i w rownej mierze krytykowali Jezusa. W jednym z zapisanych przypadkow, kiedy Jezusowi zaoferowano napoj odurzajacy, odmowil (MAR 15:23). Bogate kobiety w Jeruzalem mialy w zwyczaju podawac lyk nasennego wina, zmieszanego z mirra lub innym narkotykiem, kryminalistom, przed powieszeniem ich na krzyzu. Pomimo tego, ze Jezus cierpial z powodu pragnienia i byl wyczerpany z powodu bolu, kiedy zaoferowano Mu wino z narkotykiem, odmowil. Odkupiciel mial osuszyc kielich cierpienia i chcial to zrobic w pelni wladz umyslowych, a nie otepiony poprzez przyjecie jakiegos narkotyku.
Wieczerza Panska
Potem wzial kielich, podziekowal, dal im i pili z niego wszyscy. Ale powiadam wam: Nie bede pil odtad z tego owocu winorosli az do owego dnia, gdy go bede pil z wami na nowo w Krolestwie Ojca mego.
(MAR 14:23-25; MAT 26:27-29; LUK 22:17-18; 1 KOR 11:25)
Najbardziej kontrowersyjny punkt, jesli chodzi o uzycie slowa ,,wino'' w Nowym Testamencie, skupia sie wokol podstaw nauki, dotyczacych ustanowienia Ostatniej Wieczerzy. Pawel i trzej Ewangelisci zgadzaja sie mowiac, ,,wzial kielich'', podczas kiedy inni Ewangelisci dodaja slowa ,,owoc winnej latorosli''.
Widzielismy, ze kiedy w Starym Testamencie uzyte jest ,,owoc winnej latorosli'', powszechnie uzywane ,,tirosh'', oznacza swiezo wycisniety sok z winogron. W obecnym jezyku slowo ,,wino'', przede wszystkim oznacza ,,wino alkoholowe'', powodem tego jest to, ze winogrona sa glownie uzywane do produkcji napojow alkoholowych.
Natomiast rzadko kto pomyslalby o winie z jablek lub gruszek, kiedy mowa o owocach drzewa gruszki czy jablka, pomimo, ze mogloby byc z powodzeniem produkowane poprzez fermentacje.
Swieto Paschy bylo obchodzone szesc miesiecy po zniwach, z czego wywnioskowano, ze ,,kielich'' naszego Pana musial zawierac sfermentowany sok alkoholowy: jednakze o czym byla juz mowa, istnialy rozne sposoby zapobiegania fermentacji, dlatego taki wniosek jest bezpodstawny. Co wiecej, winogrona mogly byc powieszone w piwnicy i w ten sposob przechowywane przez wieksza czesc roku. Jaskinie skal wapiennych Palestyny stwarzaja idealne komory do chlodzenia. Robia to wciaz jeszcze Arabowie, co potwierdzone jest przez Niebhura w jego ksiazce ,,Podroze przez Arabie''. Dlatego latwo bylo otrzymac swiezo zachowane winogrona w czasach Jezusa.
.Jest to bardzo wazne, ze slowo ,,wino'' (oinos) nie jest uzyte ani razu, ani przez Ewangelistow, ani przez Pawla podczas pisania o wieczerzy. Nasz Pan wzial pospolite pozywienie pospolitego ludu, chleb i owoc winnej latorosli i poswiecil je, uzywajac jako symbolu Jego zycia i smierci za cala ludzkosc. Jezus mowi:
Kto spozywa cialo moje i pije krew moja, we mnie mieszka, a Ja w nim.
(JAN 6:56)
Cud Zielonych Swiat
W dniu Zielonych Swiat Apostolowie otrzymali Ducha Swietego ze znakiem mowienia w innych jezykach, a ludzie, ktorzy byli zebrani byli bardzo zdziwieni (DZ AP 2). Niektorzy zartowali sobie: ,,Mlodym winem sie upili'' (grecki: gleukos). Greckie slowo ,,gleukos'' oznacza (w tlumaczeniu) ,,mlode wino''. Jest to jedyny raz, kiedy slowo to jest uzyte w Nowym Testamencie. Juz widzielismy, ze slowo ,,tirosh'' w greckim tlumaczeniu Starego Testamentu (Septuaginta) oznacza niesfermentowany swiezy sok z winogron i bylo zawsze tlumaczone na grecki jako ,,gleukos''.
Obcy Zydzi, ktorym zdarzylo sie w tym czasie byc w Jerozolimie, zrozumieli modlitwy i byli zdziwieni. Zrozumieli, ze to byl cud.
Lecz inni nie zdali sobie sprawy, ze byl to cud, poniewaz nie znali zadnego z tych nowych jezykow. Dla ich uszu byly to niezrozumiale dzwieki. Ich reakcja bylo nasmiewanie sie. Szydzili, poniewaz uczniowie zachowywali sie jaki pijani, pomimo iz wiadomym bylo, ze pili tylko sok z winogron.
Piotr wyraznie zaznacza, ze to byla ekstaza duchowa, a nie spowodowana alkoholem.
Wiadomym bylo, ze jesli Zydzi pili wino, robili to do kolacji, a nie o 9 rano (trzecia godzina). Powiedziano juz, ze greckie slowo oznaczajace ,,mlode wino'' brzmi ,,gleukos''. Podobienstwo w stosunku do slowa glukoza nie moze byc niezauwazone.
Po Trosze Wina ze Wzgledu na twoj Zoladek
Samej wody juz nie pij, ale uzywaj po trosze wina ze wzgledu na twoj zoladek i czeste twoje niedomagania.
(1 TYM 5:23)
Slowo uzyte tutaj w oryginalnym greckim tekscie wystepuje jako ,,oinos'', co moze oznaczac sfermentowany lub niesfermentowany sok z winogron.
Usmierzajace bol wlasciwosci soku z winogron byly w Palestynie dobrze znanym faktem. Sok z winogron uzywany byl rowniez jako srodek na problemy zoladkowe. Z tego powodu Pawel zalecil Tymoteuszowi uzywanie tego soku. Athenaeus (280 n.e.) uzupelnia informacje, ze bylo to ,,wino'' na dolegliwosci zoladkowe. Daje recepte - ,,Niech wezmie zmieszane z woda lub podgrzane gleukoz, zwlaszcza tak zwane "protropos", bedace bardzo dobre dla zoladka.'' Poparte jest to wieloma odkryciami medycznymi, ze alkohol przedluza problemy zoladkowe. Mimo, ze dostarcza kalorii, to jednak nie zawiera bialka, mineralow czy witamin i moze byc przyczyna powaznych uszkodzen tkanek mozgowych, watroby i innych organow ciala.
Trzy Slowa od Pawla
W pierwszym liscie do Tesaloniczan, Pawel pisze:
Przeto nie spijmy jak inni, lecz czuwajmy i badzmy trzezwi. Albowiem ci, ktorzy spia, w nocy spia, a ci, ktorzy sie upijaja, w nocy sie upijaja. My zas, ktorzy nalezymy do dnia, badzmy trzezwi...
(1 TES 5:6-
Kiedy greckie slowo ,,nepho'' i jego pochodne, ciagle wystepuja w listach, jego znaczenie wymaga rozwazenia. Jest ono uzyte w 1 Koryntian 15:34:
Opamietajcie sie nareszcie i nie grzeszcie...
W 1 Tymoteusza 3:2, 3 i 8 jest napisane ,,Biskup zas ma byc nienaganny... trzezwy... nie oddajacy sie pijanstwu'' (nephalion, sophrona, me paraoinon). Oznacza to, ze ma byc kontrolujacym sie abstynentem. Pawel daje te sama rade diakonom plci meskiej i zenskiej. W Liscie do Tytusa biskup jest ponownie przynaglany by ,,...nie oddawac sie pijanstwu'', starsi mezczyzni by byli abstynentami, a kobiety nie byly oddane winu (w greckim = ,,calkowita abstynencja'').* * *
Biorac wszystkie te biblijne twierdzenia majace na wzgledzie ,,alkohol'', zrozumiemy, ze Bog nie pochwala rowniez ,,umiarkowanego'' picia, by uratowac Swoich ludzi od destruktywnego wplywu, ktory z niego wyplywa.
Interesujace jest, ze najnowsze odkrycia medyczne sa zgodne z Biblia:
U calkowicie pijanego czlowieka niszczonych jest do 7 milionow komorek mozgu.
Prof. Dr Gustav Schimert, (Cardiology Magazine,1984)
Alkohol zawsze niszczy komorki mozgowe - nawet jesli spozywany jest w malych ilosciach.
Dr Med. A. Sequeira, (Med. News Magazine, 1984)
Czy nie wiecie, ze swiatynia Boza jestescie i ze Duch Bozy mieszka w was? Jesli ktos niszczy swiatynie Boza, tego zniszczy Bog, albowiem swiatynia Boza jest swieta, a wy nia jestescie.
(1 KOR. 3:16-17)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zibi
Obywatel forum
Dołączył: 13 Gru 2013
Posty: 1521
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 10:19, 28 Paź 2018 Temat postu: |
|
|
Jak sama nazwa wskazuje wino to wino, sok to sok. Nie sądzę żeby pisarze biblijni nie rozróżniali jednego od drugiego, albo ograniczał ich skąpy zasób słów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tom68
Obywatel forum
Dołączył: 22 Paź 2013
Posty: 2834
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 17:22, 28 Paź 2018 Temat postu: |
|
|
Tak czy inaczej od Noego po Heroda Antypasa widać złe skutki picia alkoholu (:-
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|