|
www.wiarabiblijna.fora.pl FORUM BIBLIJNE
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisław
zameldowany
Dołączył: 04 Lip 2014
Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 14:33, 04 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
ambasador napisał: | Axanna napisał: |
ps. jeśli ktoś ma wnioski po analizie jakiejś księgi apokryficznej, to chętnie zapoznam się z nimi |
|
Apokryfy
W religioznawstwie termin apokryf (gr. apókryphos ‘ukryty), wskazuje na utwór naśladujący, podobny lub przypominającą księgę biblijną.
W III p.n.e. w Egipcie przystąpiono do tłumaczenia Biblii żydowskiej na język grecki. Przekład ten znany jest pod nazwą Septuaginta lub Kanon aleksandryjski. Obejmuje on Biblię Hebrajską oraz siedem apokryficznych ksiąg: Tobiasza, Judyty, 1 i 2 Księga Machabejska, Barucha, Syracha, Mądrości.
Tym dodatkowym utworom św. Hieronim nadał ogólną nazwę apokryfy. Protestanci zaś nazywają je pseudoepigrafami. Katolicy księgi deuterokanoniczne vel wtórnokanoniczne. [49. s. 18.19]
Co należy stwierdzić w kwestii apokryfów vel pseudoepigrafów vel. księgi deuterokanoniczne wtórnokanoniczne: są to księgi nienatchnione przez Boga, a zatem nie posiadają Jego autoryzacji i mieć nie mogą, bo zawierają w sobie wiele nauk będących w jawnej opozycji z natchnionym Pismem Świętym.
Błędne nauki apokryfów – przykłady
Nauka apokryfowa Wersety apokryficzne Nauka biblijna
Czarodziejstwo Księga Tobiasza,
6,5- 8 Mk 16,17; Dz 16,1
Odpuszczanie grzechów za jałmużnę Księga Tobiasza,
12, 9 1 P 1,18 – 19
Modlitwa i dary za zmarłych 2 Księga Machabejska,
12,43 – 46 Iz 38,18; Łk 16,20 – 31
Nauka o czyśćcu Księga Mądrości,
3,1 – 7 1 J 1,7.9
Źródło: opracowanie własne.
W rozmowie z uczonymi w Piśmie (Mt 23,35), Jezus swoją odpowiedzią podał pierwszą i ostatnią księgę Biblii Hebrajskiej. Przytaczane teksty rozpoczynają się od Abla, który jest wymieniony na początku Księgi Rodzaju (Rdz 4,8) a kończą na Zachariaszu (2 Krn 24,20 - 21) z 2 Księgi Kronik zamykającej ówczesny kanon Biblii hebrajskiej vel Żydowskiej.
Przez blisko pierwsze 400 lat chrześcijaństwa żaden kanon ani sobór nie uznał apokryfów za natchnione.
Sprawa statusu tych ksiąg wyłoniła się w 382 n.e., kiedy św. Hieronim rozpoczął tłumaczenie Biblii hebrajskiej. Uznał, że tylko Biblia Hebrajska jest przez Boga autoryzowana, odrzucił wszelkie księgi apokryficzne, nie włączył ich do tłumaczenia, znanego pod nazwą Vulgata (łac. popularna).
Kościół chrześcijański do synodu w Kartaginie (419 n.e.) zakazywał wykorzystywania apokryfów do czytań liturgicznych, i do prowadzenia pracy ewangelizacyjnej. Uczyniono to dopiero po śmierci św. Hieronim , jako osobny zbiór ksiąg została umieszczona na końcu Biblii.
Sobór Trydencki (1546 r.) swoimi uchwałami siedmiu apokryfom, znajdującym się w Septuagincie (kanon aleksandryjski) nadał status ksiąg kanonicznych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kazimierz
zadomowiony
Dołączył: 25 Maj 2014
Posty: 339
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tomaszów Mazowiecki Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 18:22, 04 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Wykłady w samochodzie. Polecam.
https://www.youtube.com/watch?v=78p0TK3Ypkw
https://www.youtube.com/watch?v=KPsV2skX-14
https://www.youtube.com/watch?v=5-9MlMtKxhM
https://www.youtube.com/watch?v=RDnzBIOHO_c
https://www.youtube.com/watch?v=BPXCmpx3Etk
https://www.youtube.com/watch?v=DSZ6dmesvSQ
k.s.
zdzisław napisał: | ambasador napisał: | Axanna napisał: |
ps. jeśli ktoś ma wnioski po analizie jakiejś księgi apokryficznej, to chętnie zapoznam się z nimi |
|
Apokryfy
W religioznawstwie termin apokryf (gr. apókryphos ‘ukryty), wskazuje na utwór naśladujący, podobny lub przypominającą księgę biblijną.
W III p.n.e. w Egipcie przystąpiono do tłumaczenia Biblii żydowskiej na język grecki. Przekład ten znany jest pod nazwą Septuaginta lub Kanon aleksandryjski. Obejmuje on Biblię Hebrajską oraz siedem apokryficznych ksiąg: Tobiasza, Judyty, 1 i 2 Księga Machabejska, Barucha, Syracha, Mądrości.
Tym dodatkowym utworom św. Hieronim nadał ogólną nazwę apokryfy. Protestanci zaś nazywają je pseudoepigrafami. Katolicy księgi deuterokanoniczne vel wtórnokanoniczne. [49. s. 18.19]
Co należy stwierdzić w kwestii apokryfów vel pseudoepigrafów vel. księgi deuterokanoniczne wtórnokanoniczne: są to księgi nienatchnione przez Boga, a zatem nie posiadają Jego autoryzacji i mieć nie mogą, bo zawierają w sobie wiele nauk będących w jawnej opozycji z natchnionym Pismem Świętym.
Błędne nauki apokryfów – przykłady
Nauka apokryfowa Wersety apokryficzne Nauka biblijna
Czarodziejstwo Księga Tobiasza,
6,5- 8 Mk 16,17; Dz 16,1
Odpuszczanie grzechów za jałmużnę Księga Tobiasza,
12, 9 1 P 1,18 – 19
Modlitwa i dary za zmarłych 2 Księga Machabejska,
12,43 – 46 Iz 38,18; Łk 16,20 – 31
Nauka o czyśćcu Księga Mądrości,
3,1 – 7 1 J 1,7.9
Źródło: opracowanie własne.
W rozmowie z uczonymi w Piśmie (Mt 23,35), Jezus swoją odpowiedzią podał pierwszą i ostatnią księgę Biblii Hebrajskiej. Przytaczane teksty rozpoczynają się od Abla, który jest wymieniony na początku Księgi Rodzaju (Rdz 4,8) a kończą na Zachariaszu (2 Krn 24,20 - 21) z 2 Księgi Kronik zamykającej ówczesny kanon Biblii hebrajskiej vel Żydowskiej.
Przez blisko pierwsze 400 lat chrześcijaństwa żaden kanon ani sobór nie uznał apokryfów za natchnione.
Sprawa statusu tych ksiąg wyłoniła się w 382 n.e., kiedy św. Hieronim rozpoczął tłumaczenie Biblii hebrajskiej. Uznał, że tylko Biblia Hebrajska jest przez Boga autoryzowana, odrzucił wszelkie księgi apokryficzne, nie włączył ich do tłumaczenia, znanego pod nazwą Vulgata (łac. popularna).
Kościół chrześcijański do synodu w Kartaginie (419 n.e.) zakazywał wykorzystywania apokryfów do czytań liturgicznych, i do prowadzenia pracy ewangelizacyjnej. Uczyniono to dopiero po śmierci św. Hieronim , jako osobny zbiór ksiąg została umieszczona na końcu Biblii.
Sobór Trydencki (1546 r.) swoimi uchwałami siedmiu apokryfom, znajdującym się w Septuagincie (kanon aleksandryjski) nadał status ksiąg kanonicznych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kazimierz
zadomowiony
Dołączył: 25 Maj 2014
Posty: 339
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tomaszów Mazowiecki Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 13:53, 06 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Proroctwo o Mesjaszu. Troszkę dziwne, że w 'apokryfie'.
(1) Mylnie rozumując, mówili sobie: Nasze życie jest krótkie i smutne. Nie ma lekarstwa na śmierć człowieczą, nie znamy nikogo, kto by wrócił z Otchłani. (2) Urodziliśmy się niespodzianie i potem będziemy, jakby nas nigdy nie było. Dech w nozdrzach naszych jak dym, myśl jak iskierka z uderzeń serca naszego: (3) gdy ona zgaśnie, ciało obróci się w popiół, a duch się rozpłynie jak niestałe powietrze. (4) Imię nasze pójdzie z czasem w niepamięć i nikt nie wspomni naszych poczynań. Przeminie życie nasze jakby ślad obłoku i rozwieje się jak mgła, ścigana promieniami słońca i żarem jego przybita. (5) Czas nasz jak cień przemija, śmierć nasza nie zna odwrotu: pieczęć przyłożono, i nikt nie powraca. (6) Nuże więc! Korzystajmy z tego, co dobre, skwapliwie używajmy świata w młodości! (7) Upijmy się winem wybornym i wonnościami i niech nam nie ujdą wiosenne kwiaty: (8) uwijmy sobie wieniec z róż, zanim zwiędną. (9) Nikogo z nas braknąć nie może w swawoli, wszędzie zostawmy ślady uciechy: bo to nasz dział, nasze dziedzictwo! (10) Udręczmy sprawiedliwego biedaka, nie oszczędźmy wdowy ani wiekowej siwizny starca nie uczcijmy! (11) Nasza siła będzie nam prawem sprawiedliwości, bo to, co słabe, gani się jako nieprzydatne. (12) Zróbmy zasadzkę na sprawiedliwego, bo nam niewygodny: sprzeciwia się naszym sprawom, zarzuca nam łamanie prawa, wypomina nam błędy naszych obyczajów. (13) Chełpi się, że zna Boga, zwie siebie dzieckiem Pańskim. (14) Jest potępieniem naszych zamysłów, sam widok jego jest dla nas przykry, (15) bo życie jego niepodobne do innych i drogi jego odmienne. (16) Uznał nas za coś fałszywego i stroni od dróg naszych jak od nieczystości. Kres sprawiedliwych ogłasza za szczęśliwy i chełpi się Bogiem jako ojcem. (17) Zobaczmyż, czy prawdziwe są jego słowa, wybadajmy, co będzie przy jego zejściu. (18) Bo jeśli sprawiedliwy jest synem Bożym, Bóg ujmie się za nim i wyrwie go z ręki przeciwników. (19) Dotknijmy go obelgą i katuszą, by poznać jego łagodność i doświadczyć jego cierpliwości. (20) Zasądźmy go na śmierć haniebną, bo - jak mówił - będzie ocalony. (21) Tak pomyśleli - i pobłądzili, bo własna złość ich zaślepiła. (22) Nie pojęli tajemnic Bożych, nie spodziewali się nagrody za prawość i nie docenili odpłaty dusz czystych. (23) Bo dla nieśmiertelności Bóg stworzył człowieka - uczynił go obrazem swej własnej wieczności. (24) A śmierć weszła na świat przez zawiść diabła i doświadczają jej ci, którzy do niego należą.
(Ks. Mądrości (w) 2:1-24, Biblia Tysiąclecia)
zdzisław napisał: | ambasador napisał: | Axanna napisał: |
ps. jeśli ktoś ma wnioski po analizie jakiejś księgi apokryficznej, to chętnie zapoznam się z nimi |
|
Apokryfy
W religioznawstwie termin apokryf (gr. apókryphos ‘ukryty), wskazuje na utwór naśladujący, podobny lub przypominającą księgę biblijną.
W III p.n.e. w Egipcie przystąpiono do tłumaczenia Biblii żydowskiej na język grecki. Przekład ten znany jest pod nazwą Septuaginta lub Kanon aleksandryjski. Obejmuje on Biblię Hebrajską oraz siedem apokryficznych ksiąg: Tobiasza, Judyty, 1 i 2 Księga Machabejska, Barucha, Syracha, Mądrości.
Tym dodatkowym utworom św. Hieronim nadał ogólną nazwę apokryfy. Protestanci zaś nazywają je pseudoepigrafami. Katolicy księgi deuterokanoniczne vel wtórnokanoniczne. [49. s. 18.19]
Co należy stwierdzić w kwestii apokryfów vel pseudoepigrafów vel. księgi deuterokanoniczne wtórnokanoniczne: są to księgi nienatchnione przez Boga, a zatem nie posiadają Jego autoryzacji i mieć nie mogą, bo zawierają w sobie wiele nauk będących w jawnej opozycji z natchnionym Pismem Świętym.
Błędne nauki apokryfów – przykłady
Nauka apokryfowa Wersety apokryficzne Nauka biblijna
Czarodziejstwo Księga Tobiasza,
6,5- 8 Mk 16,17; Dz 16,1
Odpuszczanie grzechów za jałmużnę Księga Tobiasza,
12, 9 1 P 1,18 – 19
Modlitwa i dary za zmarłych 2 Księga Machabejska,
12,43 – 46 Iz 38,18; Łk 16,20 – 31
Nauka o czyśćcu Księga Mądrości,
3,1 – 7 1 J 1,7.9
Źródło: opracowanie własne.
W rozmowie z uczonymi w Piśmie (Mt 23,35), Jezus swoją odpowiedzią podał pierwszą i ostatnią księgę Biblii Hebrajskiej. Przytaczane teksty rozpoczynają się od Abla, który jest wymieniony na początku Księgi Rodzaju (Rdz 4,8) a kończą na Zachariaszu (2 Krn 24,20 - 21) z 2 Księgi Kronik zamykającej ówczesny kanon Biblii hebrajskiej vel Żydowskiej.
Przez blisko pierwsze 400 lat chrześcijaństwa żaden kanon ani sobór nie uznał apokryfów za natchnione.
Sprawa statusu tych ksiąg wyłoniła się w 382 n.e., kiedy św. Hieronim rozpoczął tłumaczenie Biblii hebrajskiej. Uznał, że tylko Biblia Hebrajska jest przez Boga autoryzowana, odrzucił wszelkie księgi apokryficzne, nie włączył ich do tłumaczenia, znanego pod nazwą Vulgata (łac. popularna).
Kościół chrześcijański do synodu w Kartaginie (419 n.e.) zakazywał wykorzystywania apokryfów do czytań liturgicznych, i do prowadzenia pracy ewangelizacyjnej. Uczyniono to dopiero po śmierci św. Hieronim , jako osobny zbiór ksiąg została umieszczona na końcu Biblii.
Sobór Trydencki (1546 r.) swoimi uchwałami siedmiu apokryfom, znajdującym się w Septuagincie (kanon aleksandryjski) nadał status ksiąg kanonicznych. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Axanna
Obywatel forum
Dołączył: 30 Kwi 2014
Posty: 2330
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 27 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: United Kingdom Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Nie 14:04, 06 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
bardzo ciekawy fragment, ciekawe czy nie ma on odzwiercedlenia w ksiegach kanonicznych, bo tak tez bywa, ze ktos wykorzystuje Pismo, aby dodac wybrane fragmenty do swego "objawienia"... Co prawda jakos nic mi sie nie kojarzy, ale ciezko az uwierzyc ze fragment nie zostal natchniony
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marta
Moderator
Dołączył: 05 Gru 2013
Posty: 3564
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 38 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Nie 14:47, 06 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Jakoś nie ciągnie mnie do czytania tych ksiąg. Jeżeli te księgi nie są natchnione to nie mają żadnych szans aby je rozpatrywać w kontekście zawartości jakiejś prawdy czy proroczego przekazu. Zawartość ich może być rozważana tylko pod względem historycznym.
Odkąd zaangażowałam się w nasze forum siłą rzeczy dowiedziałam się jak bardzo zwodzi ludzi czytanie i słuchanie różnych rzeczy zamiast Biblii.
Naszym podstawowym i jedynym drogowskazem powinna być Biblia.
Podobnie jest z bezkrytycznym słuchaniem kazań i proroctw oraz czytaniem opracowań sławnych głosicieli. W ogromnej mierze przywodzą ludzi do zwiedzenia. Pierwszy lepszy przykład Brancham lub Graham /ojciec i syn/.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kazimierz
zadomowiony
Dołączył: 25 Maj 2014
Posty: 339
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Tomaszów Mazowiecki Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 15:41, 06 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
No tak, ale apostołowie też korzystali z apokryfów, np. Henocha. Moim zdaniem powinno się czytać apokryfy, ponieważ są w nich cenne porady, przy czym należy unikać trefnych apokryfów np. tzw. Ewangelii w których Mesjasz będąc dzieckiem lepił ptaszki z gliny i ożywiał ich swoim tchnieniem itp.
Marta napisał: | Jakoś nie ciągnie mnie do czytania tych ksiąg. Jeżeli te księgi nie są natchnione to nie mają żadnych szans aby je rozpatrywać w kontekście zawartości jakiejś prawdy czy proroczego przekazu. Zawartość ich może być rozważana tylko pod względem historycznym.
Odkąd zaangażowałam się w nasze forum siłą rzeczy dowiedziałam się jak bardzo zwodzi ludzi czytanie i słuchanie różnych rzeczy zamiast Biblii.
Naszym podstawowym i jedynym drogowskazem powinna być Biblia.
Podobnie jest z bezkrytycznym słuchaniem kazań i proroctw oraz czytaniem opracowań sławnych głosicieli. W ogromnej mierze przywodzą ludzi do zwiedzenia. Pierwszy lepszy przykład Brancham lub Graham /ojciec i syn/. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Servant
zadomowiony
Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 278
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 16:02, 06 Lip 2014 Temat postu: |
|
|
Dość ciekawe opracowanie tematu apokryfów znajduje się na stronie Świadków Jehowy.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zdzisław
zameldowany
Dołączył: 04 Lip 2014
Posty: 100
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wrocław Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 19:27, 06 Sie 2014 Temat postu: |
|
|
kazimierz napisał: | No tak, ale apostołowie też korzystali z apokryfów, np. Henocha. | [/quote]
1 Księga Henocha jest ona kompilacją tekstów powstałych między 170 r. przed Chr. i końcem I w. po Chr
Apostołowie pobierali nauki od Jezusa, na pewno zetknęli się z tą Księgą i z resztą apokryfów ST. Juda w mądrości danej mu od Boga cytuje to, co zostało wyłuszczone jako prawdziwe Juda 14 - 15. Ale uczynił to Nauczyciel a nie uczniowie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|