|
www.wiarabiblijna.fora.pl FORUM BIBLIJNE
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Obik
nowicjusz
Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 23:00, 16 Mar 2014 Temat postu: Pismo Święte czy tylko Pismo? |
|
|
Czy można używać określenia że Pismo jest Święte?
Czy znacie miejsce w Nowym Testamencie gdzie apostołowie używają słów Pismo Święte?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Axanna
Gość
|
Wysłany: Nie 23:06, 16 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Witaj, Obik
Moze to bedzie pomocne =>
2Ti 3:15 bw "I ponieważ od dzieciństwa znasz Pisma święte, które cię mogą obdarzyć mądrością ku zbawieniu przez wiarę w Jezusa Chrystusa."
a co to za problem...
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Obik
nowicjusz
Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 23:17, 16 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Święty znaczy wydzielony do czystości
kto więc wydzielił kanon pism?
czyli które Pisma są święte a które nie?
Sam Pomazaniec używał określenia Pisma i Prawo
czasem nawet mówił w waszym Prawie napisano
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Nieświszczuk
Stały bywalec
Dołączył: 28 Paź 2013
Posty: 758
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 23:28, 16 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
wpisz sobie w podanej stronie słowo Kanon.
Powinno cię to usatysfakcjonować
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Nieświszczuk dnia Nie 23:31, 16 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Obik
nowicjusz
Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 20:25, 18 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Argumenty ŚJ na temat kanonu nie sa ani przekonujące ani wiarogodne, są stronnicze.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Nieświszczuk
Stały bywalec
Dołączył: 28 Paź 2013
Posty: 758
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 20:36, 18 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Dość dziwne podejście do sprawy. Sprawa kanonu jest podobna w/g róznych wyznań.
ŚJ nie tworzą własnego kanonu aby pisać, że jest stronnicze.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wierzący
bywalec
Dołączył: 03 Sty 2014
Posty: 605
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lubuskie Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 20:16, 19 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Ja nie jestem światkiem a powiem ci tak jak nieświeszczuk moge nie zgadzać się z organizacją światków w wielu aspektach, ale akurat jakie pisma zawierają kanon dobrze argumentuą,
A kto wydzielił to protestancki ST Żydzi a NT to już wcześni Chrześcijanie (Bo nie KRK które nie jest wcale od początku wieków n.e tylko formalnie od VI wieku).
Ale jak nie chcesz ze strony Strażnicy możesz sprawdzić na wikipedii:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Obik
nowicjusz
Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 22:44, 21 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Czytałem argumenty Orygenesa w obronie Księgi o Zuzannie i były mocne.
Cały problem kanonu sprowadza się do tego co ogłosili żydzi i tak jeśli żydzi odrzucili ksiege Zuzanny to pewne grupy religijne też ja odrzuciły. Tymczasem żydzi to zrobili ponieważ wyjawiała prawdziwe oblicze ich przywódców. Bo właśnie od niewoli babilońskiej początek bierze sekta która zabiła mesjasza.
Katolicy Zuzanne dołączyli do księgi Daniela a protestanci podobnie jak świadkowie przychylili się do żydowskiej wersji. moim zdaniem decydująca role o tym co jest lub co nie jest kanonem ST decydowali ci żydzi którzy odrzucili Chrystusa lub ich potomkowie. Czy wiedzieliście że żydzi jeszcze po zburzeniu Jeruzalem w 70 roku nie byli pewni czy księga kaznodziei (koheleta) jest natchniona?
Jednocześnie wątpliwości budzi tekst dodany do księgi Daniela w innym języku a zawierający opowieści które nie znajdują potwierdzenia w czasach późniejszych.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Obik dnia Pią 22:48, 21 Mar 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wierzący
bywalec
Dołączył: 03 Sty 2014
Posty: 605
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: lubuskie Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 22:50, 21 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Ja uważam że tak jak mówi Biblia nic niedzieje sie bez woli Boga i to co wybrali żydzi jest natchnione Duchem Świętym, świadczyc moze o tym że wybrali do kanou Pieśni nad Pieśniami i wkrótce sami byli zdziwieni czemu wybrali tą ksiegę, A ona przecież mówi o obluienicu i oblubienicy kościele i naszym Panu.
To co potem zostało dodane, to pod nauke kościoła.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cypis
nowicjusz
Dołączył: 26 Lut 2014
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 9:41, 26 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Obik napisał: | Czytałem argumenty Orygenesa w obronie Księgi o Zuzannie i były mocne.
Cały problem kanonu sprowadza się do tego co ogłosili żydzi i tak jeśli żydzi odrzucili ksiege Zuzanny to pewne grupy religijne też ja odrzuciły. Tymczasem żydzi to zrobili ponieważ wyjawiała prawdziwe oblicze ich przywódców. Bo właśnie od niewoli babilońskiej początek bierze sekta która zabiła mesjasza.
Katolicy Zuzanne dołączyli do księgi Daniela a protestanci podobnie jak świadkowie przychylili się do żydowskiej wersji. moim zdaniem decydująca role o tym co jest lub co nie jest kanonem ST decydowali ci żydzi którzy odrzucili Chrystusa lub ich potomkowie. Czy wiedzieliście że żydzi jeszcze po zburzeniu Jeruzalem w 70 roku nie byli pewni czy księga kaznodziei (koheleta) jest natchniona?
Jednocześnie wątpliwości budzi tekst dodany do księgi Daniela w innym języku a zawierający opowieści które nie znajdują potwierdzenia w czasach późniejszych. |
Z tego co wiem, to Żydzi nieco inaczej patrzą na tę kwestię zwaną kanonem. Jeżeli jakaś księga nie jest uznana za kanoniczną, to nie znaczy, że nie zawiera prawdy. Dlatego w Nowym Testamencie jest tyle cytatów z tzw. apokryfów. Na przykład z Księgi Henocha. Podobnie naucza Kościół Katolicki. Na przykład nauka o niepokalanym poczęciu Marii zawiera się w tzw. Protoewangelii Jakuba. Księga nie należy do kanonu, chociaż uważa się ją za 100 procent zgodną z tradycją. Natomiast dla protestantów i innych wyznań (Badacze, Świadkowie) jeśli coś nie weszło do kanonu, nie zawiera prawdy i nie można się na to powoływać w kwestiach wiary. Dla Zydów oprócz Biblii kanoniczne są Talmud i Zohar a dla Katolików cała tradycja, ustalenia soborowe i rozmaite edykty papieskie, czy bulle. Nie rozróżniam tych pojęć. Więc nie powoływałbym się na żydowskie ustalenia kanonu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Artemas
zadomowiony
Dołączył: 25 Lis 2013
Posty: 491
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 11:59, 26 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Cypis
Na podstawie jakich Boskich kryteriów można zbadać kanoniczność 66 ksiąg Biblii?
Przede wszystkim pisma te muszą dotyczyć ziemskich spraw Stwórcy
Pobudzać ludzi do oddawania Mu czci oraz do okazywania głębokiego szacunku dla Jego imienia, dzieła oraz zamierzeń względem naszej planety.
Muszą istnieć dowody potwierdzające ich natchnienie, czyli to, że powstały z inspiracji ducha świętego (2 Piotra 1:21).
Nie mogą się odwoływać do przesądów ani propagować kultu stworzeń, winny natomiast zachęcać do okazywania miłości i do służenia Bogu.
Żadne z tych pism nie może zawierać niczego, co kolidowałoby z wewnętrzną harmonią całości; przeciwnie, każda księga musi być zgodna z pozostałymi,
świadcząc o ich pochodzeniu od jednego Autora — Boga JHWH
Należy też oczekiwać dokładności nawet w najdrobniejszych szczegółach.
Poza spełnieniem tych podstawowych wymagań każda księga zawiera jeszcze inne, zależne od jej charakteru, dowody natchnienia, a więc i kanoniczności.
W ustaleniu kanonu Biblii pomaga też uwzględnienie dodatkowych czynników, odmiennych dla Pism Hebrajskich i dla Chrześcijańskich Pism Greckich.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cypis
nowicjusz
Dołączył: 26 Lut 2014
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 12:45, 26 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Artemas napisał: | Cypis
Na podstawie jakich Boskich kryteriów można zbadać kanoniczność 66 ksiąg Biblii?
Przede wszystkim pisma te muszą dotyczyć ziemskich spraw Stwórcy
Pobudzać ludzi do oddawania Mu czci oraz do okazywania głębokiego szacunku dla Jego imienia, dzieła oraz zamierzeń względem naszej planety.
Muszą istnieć dowody potwierdzające ich natchnienie, czyli to, że powstały z inspiracji ducha świętego (2 Piotra 1:21).
Nie mogą się odwoływać do przesądów ani propagować kultu stworzeń, winny natomiast zachęcać do okazywania miłości i do służenia Bogu.
Żadne z tych pism nie może zawierać niczego, co kolidowałoby z wewnętrzną harmonią całości; przeciwnie, każda księga musi być zgodna z pozostałymi,
świadcząc o ich pochodzeniu od jednego Autora — Boga JHWH
Należy też oczekiwać dokładności nawet w najdrobniejszych szczegółach.
Poza spełnieniem tych podstawowych wymagań każda księga zawiera jeszcze inne, zależne od jej charakteru, dowody natchnienia, a więc i kanoniczności.
W ustaleniu kanonu Biblii pomaga też uwzględnienie dodatkowych czynników, odmiennych dla Pism Hebrajskich i dla Chrześcijańskich Pism Greckich. |
A te kryteria gdzieś są zapisane?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartosz410
nowicjusz
Dołączył: 04 Mar 2014
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 13:51, 26 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Ap. Paweł pisał do Tymoteusza, że całe Pismo przez Boga jest natchnione.
Więc jeśli jest natchnione to wg mnie jest ono Święte.
Co się tyczy ustalenia Kanonu u Protestantów, pozwolę sobie przytoczyć fragment z wikipedi.
Kościoły protestanckie przyjęły żydowski kanon Starego Testamentu, a tym samym odrzucając niektóre księgi uznawane przez Kościół katolicki i prawosławny jako księgi deuterokanoniczne, zaliczając je do apokryfów. Początkowo niektórzy reformatorzy zastanawiali się nad kanonicznością niektórych ksiąg Nowego Testamentu (np. List Jakuba za sformułowanie wiara bez uczynków jest martwa), jednak żadnej z nich nigdy nie odrzucono i wszystkie Kościoły protestanckie mają identyczny kanon Nowego Testamentu, jak niemal cała reszta chrześcijaństwa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Artemas
zadomowiony
Dołączył: 25 Lis 2013
Posty: 491
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 15:33, 26 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Cypis napisał: | Artemas napisał: | Cypis
Na podstawie jakich Boskich kryteriów można zbadać kanoniczność 66 ksiąg Biblii?
Przede wszystkim pisma te muszą dotyczyć ziemskich spraw Stwórcy
Pobudzać ludzi do oddawania Mu czci oraz do okazywania głębokiego szacunku dla Jego imienia, dzieła oraz zamierzeń względem naszej planety.
Muszą istnieć dowody potwierdzające ich natchnienie, czyli to, że powstały z inspiracji ducha świętego (2 Piotra 1:21).
Nie mogą się odwoływać do przesądów ani propagować kultu stworzeń, winny natomiast zachęcać do okazywania miłości i do służenia Bogu.
Żadne z tych pism nie może zawierać niczego, co kolidowałoby z wewnętrzną harmonią całości; przeciwnie, każda księga musi być zgodna z pozostałymi,
świadcząc o ich pochodzeniu od jednego Autora — Boga JHWH
Należy też oczekiwać dokładności nawet w najdrobniejszych szczegółach.
Poza spełnieniem tych podstawowych wymagań każda księga zawiera jeszcze inne, zależne od jej charakteru, dowody natchnienia, a więc i kanoniczności.
W ustaleniu kanonu Biblii pomaga też uwzględnienie dodatkowych czynników, odmiennych dla Pism Hebrajskich i dla Chrześcijańskich Pism Greckich. |
A te kryteria gdzieś są zapisane? |
Główne kryteria masz podane wyżej
Ewangelie apokryficzne często skupiają się na ludziach, o których Ewangelie kanoniczne w ogóle nie wspominają lub mówią niewiele. Apokryfy opowiadają też o zdarzeniach,
które jakoby miały miejsce w dzieciństwie Jezusa. Oto kilka przykładów:
▪ Protoewangelia Jakuba, znana także pod nazwą Narodziny Maryi, opisuje przyjście na świat matki Jezusa, jej dzieciństwo oraz małżeństwo z Józefem. Tekst ten bywa określany jako fikcja
religijna bądź legenda. Popiera on pogląd o wiecznym dziewictwie Marii i niewątpliwie został napisany po to, by wynieść ją na piedestał (Mateusza 1:24, 25; 13:55, 56).
▪ Ewangelia dzieciństwa Pseudo-Tomasza relacjonuje rzekome dzieje Jezusa między 5 a 12 rokiem jego życia i opowiada o jego domniemanych cudach (zobacz Jana 2:11). Przedstawia go jako
złośliwego, porywczego i mściwego chłopca, który używa swej nadprzyrodzonej mocy, by brać odwet na innych dzieciach, nauczycielach i sąsiadach — okalecza ich, oślepia, a nawet zabija.
▪ Niektóre ewangelie apokryficzne, takie jak Ewangelia Piotra, koncentrują się na wydarzeniach związanych z procesem, śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa. Inne — na przykład Akta Piłata
(Ewangelia Nikodema) — poświęcone są ludziom kojarzonym z tymi wydarzeniami. Ponieważ teksty te zawierają opisy fikcyjnych postaci i sytuacji, całkowicie przekreśla to ich wiarygodność.
Ewangelia Piotra sugeruje niewinność Poncjusza Piłata, a zmartwychwstanie Jezusa ukazuje w bardzo osobliwy sposób.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cypis
nowicjusz
Dołączył: 26 Lut 2014
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 17:56, 26 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
No zgoda. Ale ja zupełnie nie o tym napisałem. Nie napisałem, że należy uznawać ewangelie apokryficzne, choć są inne, o których nie wspomniałeś. Ja tylko napisałem, że fakt, iż Żydzi coś uznali nie jest wystarczającym argumentem. Dlaczego wyjaśniłem. Podałem też przykład jak to jest w Kościele Katolickim. Nie po to aby udowadniać prawdziwość protoewangelii Jakuba ale po to aby pokazać, że nie można wyciągać wniosków z tego, że ktoś coś uznaje lub nie uznaje za kanoniczne. Jest bowiem tak, że jeśli Żyd albo Katolik nie uznaje jakiegoś Pisma za kanoniczne, to jeszcze nie znaczy, że nie wierzy w jego treść. Dlatego nie należy powoływać się w tej dyskusji na to, że Żydzi uznali taki lub inny kanon. Czy teraz mnie zrozumiałeś?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|